Samorządowe Przedszkole nr 77

PLAN ROCZNY

1. Program nauczania

PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska

ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019

 

2. Innowacje Pedagogiczne:

- "Time for English" - nauka języka angielskiego przez zabawę.

 

3. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2024 - 2028

 http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf

 

3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2024- 2025

Kierunki

Działania

Budowanie odporności emocjonalnej

- stwarzanie w przedszkolu warunków do rozwijania u dzieci zdolności do kierowania swym zachowaniem tak, aby mogły rozwiązywać do końca zadania, które wymagają wysiłku i opanowania napięć.

- wdrażanie dzieci do rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych drugiej osoby, a także przekazywanie komunikatów tak, aby druga osoba dokładnie je zrozumiała.

- kształtowanie nawyku doprowadzania do końca rozpoczętych zadań i wzmacnianie wytrwałości w dążeniu do celu.

- Rozwijanie zdolności do znoszenia nadmiernych napięć emocjonalnych i trening w zakresie mobilizowania sił w obranym kierunku

- Hartowanie, czyli organizowanie dla dziecka sytuacji trudnych. Muszą być one dostosowane do możliwości dziecka tak, aby potrafiło je samodzielnie pokonać.

- stosowanie gier - wywołują one gwałtowny wzrost napięcia. Chęć wygrania sprawia, że dziecko podejmuje wysiłek i stara się wytrwać do końca. Jeżeli wygra przeżyje sukces i zwiększy swoją odporność. Gdy przegra uczy się znosić porażkę z nadzieją, że wystarczy się lepiej postarać i wszystko może się udać.

- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji;

Kształtowanie sprawności ruchowej dzieci

- codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe w sali lub w ogrodzie z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej

- systematyczne realizowanie tematyki promującej zdrowy styl życia

- zestawy zabaw lub ćwiczeń ruchowych, raz lub dwa razy w tygodniu w ramach zajęć

głównych

- organizowanie spacerów, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, międzygrupowych zawodów, itp.

Rozwijanie samodzielności i samoobsługi

- angażowanie dzieci w dyżury (od stolików, zabawek, łazienki, szatni, książek,

kwiatków)

- nie wyręczanie dzieci w czynnościach samoobsługowych

- zwracanie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w każdej sytuacji

- dbanie o ład i estetykę w salach przedszkolnych

- kontynuacja ,,gospodarczych piątków” porządkowanie sali i szufladek osobistych w każdy piątek jako elementu dbałości o estetykę przestrzeni edukacyjnej dziecka

Rozwijanie kompetencji językowych w zakresie budowania dłuższych wypowiedzi poprawnych gramatycznie, ortofonicznie i logicznie, poszerzanie zasobu słownictwa. Dostosowanie tembru głosu do sytuacji. Wzmacnianie uwagi
i koncentracji uwagi w trakcie rozmów w grupie.

- czytanie utworów literackich i analiza ich treści

- organizowanie zabaw z:

  • ćwiczeniami ortofonicznymi (usprawnianie narządu mowy i utrwalanie prawidłowej artykulacji),
  • ćwiczeniami oddechowymi (usprawnianie aparatu oddechowego)
  • ćwiczeniami gramatycznymi (wzbogacanie mowy o wyrażenia określające stosunki między przedmiotami, czynnościami, cechami poprzez prawidłowe używanie przyimków, spójników, zaimków oraz przysłówków (dla określenia sposobu, miejsca i czasu);

- układanki obrazkowe, rymowanki, zagadki słowno-obrazkowe, zabawy dydaktyczne (rozwijanie słownictwa, utrwalanie nazw oraz cech przedmiotów, osób i czynności;

− spacery, zabawy badawcze, rozmowy prowadzone przy obrazkach
i ilustracjach

- organizowanie teatrzyków

- słuchanie opowiadań, praca z wykorzystaniem obrazków, w tym układanie zakończeń do opowiadania i historyjek obrazkowych
- prowadzenie zabaw inscenizowanych na podstawie utworu literackiego, tworzenie scenek dramowych

- prowadzenie zabaw doskonalących poprawną wymowę głosek

Dalsze wdrażanie do używania form grzecznościowych w różnych sytuacjach, kształtowanie postawy wzajemnego szacunku

- prowadzenie zajęć dotyczących kulturalnego zachowania się przy stole, w miejscu publicznym poprzez odgrywanie scenek dramowych

- zwracanie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w każdej sytuacji

- doskonalenie zwyczaju składania sobie życzeń świątecznych między grupami

- częstsze wprowadzanie podczas zajęć pracy w parach, grupach

 

PROGRAMY EDUKACYJNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025

Nazwa programu

Grupy

Termin

„Z Kici Kocią maluchy zamieniają się w zuchy”

I

cały rok szkolny 2024/2025

„Las, dwa, trzy – matematyczne przygody wśród przyrody”

II

cały rok szkolny 2024/2025 

„Bajkowy Świat Sztuki”

III, V, VI

cały rok szkolny 2024/2025 

Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury”

IV

cały rok szkolny 2024/2025 

Ogólnopolski projekt „Kubusiowi przyjaciele natury”

I, IV,V

cały rok szkolny 2024/2025 

„Uczymy dzieci programować”

V

cały rok szkolny 2024/2025 

"Skąd się biorą produkty ekologiczne" program edukacyjny Sanepidu dla 5 i 6 latków

V, VI

cały rok szkolny 2024/2025 

 

REALIZOWANE INNOWACJE:

Innowacja z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai "Przedszkolak w świecie teatrzyku kamishibai" – Marzena Paprocka

 

KONKURSY 2024/2025

Konkursy i kiermasze Orientacyjny termin
VIII Międzyprzedszkolny Konkurs Wiedzy Patriotycznej “Kraków moje miasto - Polska moja Ojczyzna” 21.11.2024

Rodzinny konkurs bożonarodzeniowy - “Świąteczne drzewko”

16.12.2024
Kiermasz bożonarodzeniowy 18.12.2024
Rodzinny konkurs wielkanocny - “Ciasta wielkanocne” 16.04.2025
Warsztaty wielkanocne 8-15.04.2025
Kiermasz wielkanocny 16.04.2025