PLAN ROCZNY
1. Program nauczania
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska
ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019
2. Innowacje Pedagogiczne:
- "Time for English" - nauka języka angielskiego przez zabawę.
3. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2024 - 2028
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf
3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2024- 2025
Kierunki |
Działania |
Budowanie odporności emocjonalnej |
- stwarzanie w przedszkolu warunków do rozwijania u dzieci zdolności do kierowania swym zachowaniem tak, aby mogły rozwiązywać do końca zadania, które wymagają wysiłku i opanowania napięć. - wdrażanie dzieci do rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych drugiej osoby, a także przekazywanie komunikatów tak, aby druga osoba dokładnie je zrozumiała. - kształtowanie nawyku doprowadzania do końca rozpoczętych zadań i wzmacnianie wytrwałości w dążeniu do celu. - Rozwijanie zdolności do znoszenia nadmiernych napięć emocjonalnych i trening w zakresie mobilizowania sił w obranym kierunku - Hartowanie, czyli organizowanie dla dziecka sytuacji trudnych. Muszą być one dostosowane do możliwości dziecka tak, aby potrafiło je samodzielnie pokonać. - stosowanie gier - wywołują one gwałtowny wzrost napięcia. Chęć wygrania sprawia, że dziecko podejmuje wysiłek i stara się wytrwać do końca. Jeżeli wygra przeżyje sukces i zwiększy swoją odporność. Gdy przegra uczy się znosić porażkę z nadzieją, że wystarczy się lepiej postarać i wszystko może się udać. - kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji; |
Kształtowanie sprawności ruchowej dzieci |
- codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe w sali lub w ogrodzie z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej - systematyczne realizowanie tematyki promującej zdrowy styl życia - zestawy zabaw lub ćwiczeń ruchowych, raz lub dwa razy w tygodniu w ramach zajęć głównych - organizowanie spacerów, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, międzygrupowych zawodów, itp. |
Rozwijanie samodzielności i samoobsługi |
- angażowanie dzieci w dyżury (od stolików, zabawek, łazienki, szatni, książek, kwiatków) - nie wyręczanie dzieci w czynnościach samoobsługowych - zwracanie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w każdej sytuacji - dbanie o ład i estetykę w salach przedszkolnych - kontynuacja ,,gospodarczych piątków” porządkowanie sali i szufladek osobistych w każdy piątek jako elementu dbałości o estetykę przestrzeni edukacyjnej dziecka |
Rozwijanie kompetencji językowych w zakresie budowania dłuższych wypowiedzi poprawnych gramatycznie, ortofonicznie i logicznie, poszerzanie zasobu słownictwa. Dostosowanie tembru głosu do sytuacji. Wzmacnianie uwagi |
- czytanie utworów literackich i analiza ich treści - organizowanie zabaw z:
- układanki obrazkowe, rymowanki, zagadki słowno-obrazkowe, zabawy dydaktyczne (rozwijanie słownictwa, utrwalanie nazw oraz cech przedmiotów, osób i czynności; − spacery, zabawy badawcze, rozmowy prowadzone przy obrazkach - organizowanie teatrzyków - słuchanie opowiadań, praca z wykorzystaniem obrazków, w tym układanie zakończeń do opowiadania i historyjek obrazkowych - prowadzenie zabaw doskonalących poprawną wymowę głosek |
Dalsze wdrażanie do używania form grzecznościowych w różnych sytuacjach, kształtowanie postawy wzajemnego szacunku |
- prowadzenie zajęć dotyczących kulturalnego zachowania się przy stole, w miejscu publicznym poprzez odgrywanie scenek dramowych - zwracanie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w każdej sytuacji - doskonalenie zwyczaju składania sobie życzeń świątecznych między grupami - częstsze wprowadzanie podczas zajęć pracy w parach, grupach |
PROGRAMY EDUKACYJNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
Nazwa programu |
Grupy |
Termin |
„Z Kici Kocią maluchy zamieniają się w zuchy” |
I |
cały rok szkolny 2024/2025 |
„Las, dwa, trzy – matematyczne przygody wśród przyrody” |
II |
cały rok szkolny 2024/2025 |
„Bajkowy Świat Sztuki” |
III, V, VI |
cały rok szkolny 2024/2025 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury” |
IV |
cały rok szkolny 2024/2025 |
Ogólnopolski projekt „Kubusiowi przyjaciele natury” |
I, IV,V |
cały rok szkolny 2024/2025 |
„Uczymy dzieci programować” |
V |
cały rok szkolny 2024/2025 |
"Skąd się biorą produkty ekologiczne" program edukacyjny Sanepidu dla 5 i 6 latków |
V, VI |
cały rok szkolny 2024/2025 |
REALIZOWANE INNOWACJE:
Innowacja z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai "Przedszkolak w świecie teatrzyku kamishibai" – Marzena Paprocka
KONKURSY 2024/2025
Konkursy i kiermasze | Orientacyjny termin |
VIII Międzyprzedszkolny Konkurs Wiedzy Patriotycznej “Kraków moje miasto - Polska moja Ojczyzna” | 21.11.2024 |
Rodzinny konkurs bożonarodzeniowy - “Świąteczne drzewko” |
16.12.2024 |
Kiermasz bożonarodzeniowy | 18.12.2024 |
Rodzinny konkurs wielkanocny - “Ciasta wielkanocne” | 16.04.2025 |
Warsztaty wielkanocne | 8-15.04.2025 |
Kiermasz wielkanocny | 16.04.2025 |