PROPOZYCJA ZADAŃ DLA GRUPY 4 - 13 - 16.10.2020
- Słuchanie wiersza ,,Jesienny wiatr” – B. Głodkowskiej
Wpadł wiatr do parku i zaszumiał:
- Taki jestem zalatany!
W głowę podrapał się i westchnął,
Aż pospadały kasztany.
Potem narzekał: - tyle pracy,
A zima blisko. Co to będzie?
Zrobił na trawie trzy fikołki,
Aż poturlały się Żołędzie.
- Czasu mam mało – rzekł –już wokół
Robi się szaro, chłodno i mgliście…
Gwizdnął na palcach, zachichotał
I strącił z drzewa wszystkie liście.
Rozmowa na temat wiersza:
- co wiatr porabiał w parku?
- dlaczego liście spadły z drzew? (dzieci mogą pokazać rękami, jak liście opadają)
- jak nazywają się drzewa, na których rośną kasztany, jak te, na których rosną żołędzie?
Na których są czerwone korale?
- Zabawa ruchowo – naśladowcza do piosenki
Dzieci wykonują czynności do słów piosenki, dmuchają, sprzątają liście, tulą jeżyki itp.
https://www.youtube.com/watch?v=D67CXHGNrjY
- Dokończ obrazek – zabawa dydaktyczna
Drukujemy załączony plik, albo samodzielnie zaczynamy rysować jakiś obraz (coś sugerujące wygląd całości np. część drzewa, fragment postaci itp.). Można powiedzieć dzieciom, że taki widok można zobaczyć przykładając oko do dziurki od klucza. Zadaniem dziecka jest wyobrażenie sobie całości obrazu i dorysowanie brakujących części. Następnie można poprosić dziecko, aby omówiło swoją pracę.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/dokonczobrazek.pdf
- Ułóż rytm - zabawa matematyczna
Przygotowujemy kilka rzeczy w kilku sztukach np. kasztany, patyczki, klocki, kredki itp.
Prosimy dzieci aby uważnie słuchały, bo będą układali to, co za chwilę usłyszą.
Np. klaszczemy 3 razy, stukamy 1 raz, tupiemy 2 razy (cały układ powtarzamy 3 razy)i prosimy aby dzieci z dostępnych materiałów ułożyli rytm jaki usłyszeli.
- Wspólny posiłek – kształtowanie samodzielności i sprawności manualnych. Przygotowujemy jakiś posiłek z dzieckiem np. podwieczorek czy kolacje (przygotowujemy np. kanapki, budyń, sałatkę) .
_________________________________________________________________________________________________________
14 PAŻDZIERNIKA 2020
Temat : Czas na zbieranie warzyw
- Ćwiczenia poranne „Idziemy na działkę”:
- Wyrywamy marchewki- ćw. dużych grup mięśniowych. Dzieci stoją w małym rozkroku, pochylając się, a następnie powoli prostują, naśladując wyrywanie marchewek. Co pewien czas prostują się i zmęczone wycierają pot z czoła- raz jedną ręką raz drugą.
- Zajączki szukają marchewki- ćw. z elementem skoków. Dzieci- zajączki skaczą w przysiadzie, w różnych kierunkach, co pewien czas zatrzymują się i rozglądają nię na prawo i na lewo, szukając marchewek.
- Toczymy dynię- ćw. ramion i tułowia. Dzieci w skłonie naśladują toczenie dużej dyni w różnych kierunkach pokoju.
- Idziemy po wysokiej trawie- ćw. uspokajające. Dzieci maszerują po obwodzie koła z wysokim unoszeniem kolan, licząc do pięciu, a następnie wykonują pięć kroków marszu zwykłego.
- Zabawa słowna „ Kończymy zdania” polegająca na kończeniu zaproponowanego zdania złożonego poprzez dodanie drugiego członu zdania, gdy został podany spójnik lub zaimek. Rodzic wypowiada pierwszy człon zdania i proponowany spójnik (zaimek), dziecko dopowiada drugi człon tak, aby stworzyć logiczną całość, np.:
- Obiorę marchewkę i…
- Mama kupiła warzywa, bo…
- Tata ugotuje ziemniaki, gdy…
- Babcia pokroiła pomidor, a…
- Adaś chciał zjeść ogórka, ale…
- Zupa jarzynowa jest zdrowa, ponieważ…
- Ciocia przyniosła paprykę, która…
- Zabawy z wykorzystaniem rymowanki „Kosz warzyw”- rozpoznawanie warzyw wymienionych w rymowance.
Dzieci wybierają spośród różnych sylwet ( można wyciąć z gazet, gazetek reklamowych , lub skorzystać z warzyw które znajdują się w domu) sylwety warzyw, które czyta rodzic; umieszczają je w koszyku, w misce lub narysowanym na kartce koszyku.
Mam tu koszyk, jeszcze pusty,
lecz za chwilę coś się stanie,
pełno warzyw w nim znajdziecie ,
przyjrzyjcie się im, drogie dzieci.
Tu jest burak, kalafiorek
I ziemniaków pełen worek.
Niedaleko od pietruszki
leżą kapuściane główki.
Marchew, seler, pomidory
I cebuli pełne wory.
Czosnek, dynia, kukurydza
Swoim pięknem nas zachwyca.
Por, sałata, tam ogórki
I rzodkiewek małe kulki.
Kosz jesienny, kosz wspaniały
smacznych warzyw jest już cały.
A warzywa zdrowie dają
- przedszkolaki je zjadają.
Rozmowa na temat rymowanki.
- Jakie warzywa były wymienione w rymowance?
- Dlaczego należy jeść warzywa?
- Które warzywa najbardziej lubicie?
- Które można zjeść na surowo, a które- dopiero po ugotowaniu?
- Co robi się z warzyw w waszych domach?
- Zabawa ruchowa z elementem biegu- „Wozy z warzywami”.
Dzieci dobierają się parami ( z rodzicem, rodzeństwem) , staja jedno za drugim i podają sobie ręce, tworząc wóz, którym będą przewozić warzywa. Poruszają się w różnych kierunkach: wolno- kiedy naśladują, że wiozą warzywa, szybko- kiedy ich nie mają.
- Spacer - wyjście do najbliższego warzywniaka. Oglądanie warzyw i owoców, prawidłowe ich nazywanie. Zwrócenie uwagi, w jaki sposób są posegregowane i w czym są umieszczone.
_______________________________________________________________________________________________________________________
PROPOZYCJE ZADAŃ NA 15.10.2020
- Gimnastka poranna:
https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM&list=PLHAKYSUVjpEDUhVP64bO35P8EWpU-hEHR&index=2
- Jeże – zabawa rytmiczna
https://www.youtube.com/watch?v=4XPgOLV-5ls
Tekst do zabawy:
Po sadzie po sadzie spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Po parku, po parku spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Zmęczyły się jeże po długim spacerze
Tupnęły, zasnęły.
Budzimy jeże (ale tak by się nie przestraszyły)
Po lesie, po lesie spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Po plaży, po plaży spacerują jeże
Jeden jeż, drugi jeż. Tupta, tupta mały zwierz x2
Zmęczyły się jeże po długim spacerze
Tupnęły, zasnęły
- Praca plastyczna ,,Dynia”
Rysujemy lub drukujemy szablon dyni. Wypełniamy kontur, pociętymi listkami, wydzieraną bibułą czy kolorowym papierem.
Pod linkiem można zobaczyć przykładowe wykonanie takiej dyni: https://mojedziecikreatywnie.pl/2019/10/dynia-mozaika-z-lisci/
- Ćwiczenia logopedyczne
- zdmuchiwanie ze stołu papierowych kulek
- ćwiczenia warg i języka:
Uklepywanie warg czystymi palcami, rozchylanie i składanie warg do uśmiechu, głaskanie podniebienia językiem, szerokie rozkładanie języka
- kołysanie misia
Dziecko kładzie się na plecach na dywanie, podłodze. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.
- Relaksacja przy muzyce klasycznej (do wyboru)
https://www.youtube.com/watch?v=cdpkX5ubnLU
_____________________________________________________________________________________________________________
16.10.2020 Temat: Przetwory z warzyw
- „Wesołe kanapki” – dzieci same lub z pomocą rodziców wykonują kanapki na śniadanie, używając do nich ulubionych warzyw. Przykładowe kanapki w filmikach:
Chętne dzieci mogą wysłać na naszego grupowego mailazdjęcia śmiesznych kanapek.
https://www.youtube.com/watch?v=MD7qjnaYepQ
https://www.youtube.com/watch?v=sWlWVtMpZE0
- Zabawa dydaktyczna „Powiedz gdzie się pomyliłem” –Rodzic wypowiada zdania o warzywach, dzieci uważnie słuchają. Gdy rodzic powie nieprawdę, podnoszą rękę do góry i poprawiają jego wypowiedź, np.:
- Marchewka jest owocem.
- Z ogórków robimy mizerię.
- Kapusta jest tylko zielona.
- Z ziemniaków robimy frytki.
- Pomidor ma dużą pestkę.
- W pietruszce jemy tylko korzeń.
- Seler jest okrągły.
- Ziemniaki rosną w ziemi.
- „Przetwory”- Oglądanie słoików z przetworami znajdujących się w domowej spiżarni (ogórki kiszone, przecier pomidorowy, surówki , sok z buraka, kapusta kiszona itp.) Określanie, z jakich warzyw powstały i co potrzebujemy do ich zrobienia. Próby wyjaśnienia przez dzieci:
- Dlaczego robi się przetwory na zimę?
- Jakie mają znaczenie dla naszego zdrowia?
Zaproponowanie degustacji niektórych z nich-określanie smaku (słodki, kwaśny).
- Słuchanie i próby śpiewania piosenki pt. „Na marchewki urodziny” https://www.youtube.com/watch?v=-fUgNfllfs0
Na marchewki urodziny
Zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita
I o zdrowie grzecznie pyta
Kartofelek podskakuje,
burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
biegnie szybko za pietruszką.
Kalarepka w kącie siadła,
Ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
Nikt do tańca jej nie bierze.
Wtem pomidor nagle wpada,
Kalarepce ukłon składa.
Moja blada kalarepko,
Tańczże ze mną,
tańczże krzepko.
Wszystkie pary jarzynowe
Już do tańca są gotowe.
Gra muzyczka,
to poleczka,
Wszyscy tańczą już w kółeczkach.
- Ćwiczenia grafomotoryczne „Słoik”- rysowanie po śladzie- zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie ołówka, kredki. (Dostępne w dwóch wersjach: czarnobiała i kolor.)
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/sloik-kolor-skonwertowany.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/sloik-1-skonwertowany.pdf