PROPOZYCJE ZADAŃ dla grupy IV - 29.03 - 16.04.2021

ponad 3 lat temu

Marcowe zabawy

  1. Pudełko pomysłów – zabawa kreatywna

Do zabawy potrzebujemy pudełka. Przygotowujemy ,,pudełko pomysłów”. Umieszczamy w nim dowolne przedmioty, których wykorzystanie nie jest oczywiste (np. patyk, guzik, kamyk, szkatułka, pudełko kartonowe/ po lekach, sznurek, łapka na muchy, kamień, spinacz do bielizny itp.). Dziecko wyjmuje przedmioty ko kolei z pudełka i kończy zdanie: Mam pomysł, aby wykorzystać … do ….
Zabawa trwa, aż wszystkie przedmioty znajdą nowe zastosowanie. Można również z tych przedmiotów wykonać jakąś pracę przestrzenną.

  1. Jaki to ma smak? – zagadki smakowe

Wyjaśniamy dzieciom, że smak potraw i napojów rozpoznajemy dzięki językowi. Na języku znajdują się kubki smakowe i to dzięki nim różnicujemy smaki. Dzielimy smaki na cztery podstawowe – słodki, gorzki, kwaśny i słony. Przygotowujemy różne przekąski w miseczkach lub napoje w kubeczkach (wcześniej, tak aby dzieci nie widziały). Dziecku zakładamy opaskę i później podajemy aby spróbowały wybranej przekąski lub napoju i określiły jego smak.

  • słodkie np.: banan, cukier, miód , czekolada
  • kwaśne np.: cytryna, ogórek kiszony, kwaśny sok
  • gorzkie np.: gorzka herbata, czekolada gorzka, grejpfrut
  • słone np.: orzeszki słone, sól, paluszki słone

 

  1. Wiosennie - zabawy ruchowe
  • Skoki przez kałuże (przeskakiwanie obunóż przez ułożone w domu przeszkody)
  • Cebulka- krokus (wzmacnianie mięśni nóg) – robienie przysiadów: po każdym przysiadzie dziecko wykonuje pełny wyprost
  • Bocian ( kształtowanie prawidłowej postawy ciała) – spacerowanie z woreczkiem (poduszką) na głowie, z wysokim unoszeniem nóg
  • Wiatraczki na wietrze (wzmacnianie mięśni rąk) – wykonywanie krążeń ramionami w przód najpierw jedna ręką, później drugą, a następnie oburącz
  • Żuraw ( rozwijanie zmysłu równowagi) – stanie na jednej nodze przez kilka sekund

 

  1. ,,Prawda, a może fałsz” – zabawa rozwijająca logiczne myślenie

Rodzic odczytuje pewne zdania. Umawia się z dzieckiem, że np. podskakuje jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, a tupie jak fałszywe. W przypadku zdania nieprawdziwego udziela prawidłowej odpowiedzi.

Przykłady zdań:

  • Gdy jest ciepło, woda zamarza
  • Gdy termometr pokazuje zero stopni, zakładamy krótkie spodenki
  • Kiedy widzimy za oknem słońce, to znak, że powinniśmy się ubrać bardzo ciepło
  • Termometr służy do pomiaru siły wiatru
  • Latem można lepić bałwana
  • Termometr pokojowy służy do pomiaru temperatury w pomieszczeniu
  • Termometrem zewnętrznym możemy zmierzyć temperaturę ciała

_____________________________________________________________________________________________________

Propozycja zabaw dla grupy 4 - 31. 03.2021

  1. Wielkanocne skarpeciaki

Potrzebne materiały:

  • skarpetki,
  • trochę ryżu lub kaszy 
  • kawałek wstążki
  • marker
  • dodatki opcjonalne: druciki kreatywne, ruchome oczka, filc czy kartki piankowe

https://www.charezinska.pl/wielkanocne-skarpeciaki/

  1. Ćwiczenia w liczeniu w podskokach – zabawa rytmiczna

Ćwiczenia muzyczno- ruchowe w oparciu o liczenie i rozwój koordynacji ruchowej

https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg

  1. Wielkanocne ciepło – zimno

Wybieramy jedną rzecz związaną z Wielkanocą ( jajko z czekolady, maskotkę kurczaka/baranka/zajączka itp.) i chowamy ją w mieszkaniu/w parku/na podwórku. Zadaniem dziecka jest odnalezienie tej rzeczy dzięki naszym drobnym podpowiedziom (jeśli dziecko zbliża się do rzeczy mówimy ciepło/cieplej/gorąco, jeśli się oddala zimno/zimniej/mróz).

  1. ,,Wielkanocne tradycje” – opowiadanie M. Jelonek (Bliżej Przedszkola nr 2.233/2021) http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/opowiadanie.pdf

Przykładowe pytania do tekstu:

O czym Natalka chciała porozmawiać z mamą? Który spośród wielkanocnych zwyczajów lubiła mama, a jaki tata? Kim jest pani Małgosia? Gdzie pracuje? O czym opowiadała Pani Małgosia? Po co Pani zaprosił dzieci do muzeum etnograficznego? Zachęcam do porozmawiania z dziećmi o rodzinnych tradycjach świątecznych.

  1. Baranek z masy solnej

Instrukcja wykonania:

https://www.youtube.com/watch?v=q1sWQaqq4GI

Przepis: 1 szkl mąki, 1 szkl soli i ½ szkl wody

  1. Zadanie dla dzieci na środę: poukładać zabawki w swoim pokoju

 

  1. Dla Państwa, którzy posiadają facebooka – codziennie o 10 na profilu fb Froebel.pl udostępniane są  poranki freblowskie online dla dzieci. Więcej informacji pod adresem:

https://www.facebook.com/FROEBELpl/posts/3819123431528798

____________________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw - 1.04.2021 czwartek

  1. Zabawy muzyczno – ruchowe – prowadzi nauczyciel rytmiki p. Sebastiana Dusza

https://www.youtube.com/watch?v=RHfZZT8PVy0

  1. Pisanki – praca plastyczna metodą frotażu

https://youtu.be/ynuxYPVemzU

  Potrzebne materiały:

  • białe i kolorowe kartki, nożyczki, pastele suche lub olejne, ale może też być węgiel lub kredki świecowe
  • do odrysowywania przydadzą się różne serwetki, papierowe wycinanki, szablony malarskie, koronki i struktury, które nadadzą naszej pisance wyjątkowy wygląd i charakter

Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę. Przejeżdżamy po kartce położonym węglem lub kredką świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc wzory na naszej białej kartce. Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło. Możliwość poszukiwania nowych wzorów w otoczeniu świetnie pobudza dziecięcą kreatywność.

  1. ,,Opowiadania do chichotania” R. Piątkowska audiobook

https://www.youtube.com/watch?v=t2cRatw2cko

  1. Zadanie dla dzieci: pomóc rodzicom/ dziadkom w przygotowaniu posiłków dla wszystkich domowników, a także wspólne posprzątanie po posiłku
  2. Zabawy konstrukcyjne – zbudowanie z dostępnych w domu klocków, zakrętek czegoś związanego z Wielkanocą – jajka, zajączka, koszyczka wielkanocnego, kurczątka, domu dla zajączka itp.
  3. Obejrzenie filmu edukacyjnego na temat tradycji i symboli wielkanocnych. Rozmowy z dziećmi na temat obejrzanego materiału i próby formułowania odpowiedzi na pytanie: "czym jest tradycja?"

https://www.youtube.com/watch?v=E1j3X7cfHYk

  1. Zabawy z kartką – zabawa matematyczna rozwijająca myślenie przyczynowo- skutkowe

Materiały:

  • 5 białych kartek papieru (mogą być już porysowane z jednej strony)
  • Taśma klejąca

Pokazujemy dziecku zwykłą kartkę papieru. Następnie bierzemy drugą taką samą i lekko ją zginamy  - zmiana w drugiej kartce będzie odwracalna, a ślad po rozłożeniu będzie niemal niewidoczny. Jeśli zegniemy kartkę bardzo mocno (kartka nr 3) – zmiana będzie częściowo odwracalna, bo wróci do swojej wielkości, ale będzie widoczne, że jest pognieciona. Następnie przerywamy na pół kartkę nr 4 – da się ją skleić , choć ślad będzie widoczny w miejscu sklejenia. Kartkę nr 5 – rwiemy na maleńkie kawałki – wtedy będzie się właściwie nadawała tylko do wyrzucenia – nawet po sklejeniu nie będzie już przypominać pierwotnej kartki (nr1). Uczymy przez to dzieci prawidłowego wnioskowania i myślenia przyczynowo- skutkowego.

___________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw z dziećmi 2.04.2021 – piątek

 

  1. ,,Marcowe zające” (sł. M. Jelonek, m. A. Zagajewski) – zabawa ruchowa do piosenki

Można przygotować dziecku zieloną trawkę z bibuły, albo wykorzystać stare kartki papieru, pomalować je i stworzyć wcześniej łąkę. Opis zabawy pod filmem.

https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ

  1. Marmurkowe pisanki. Idealny przepis na wyjątkowe pisanki do koszyczka w tym roku.

Potrzebne materiały:

  • naczynie/pojemnik
  • pianka do golenia
  • barwniki spożywcze
  • jajka na twardo lub wydmuszki
  • ew. pipeta, rękawiczki jednorazowe

W poniższym linku instrukcja wykonania:

https://www.charezinska.pl/marmurkowe-pisanki-zabawa-sensoryczna/?fbclid=IwAR3QnTa07RuBbuxuYz1nTIW1OtRX9Z1acfohxgboZNXJ4nwIIbH9CFCPxKA

  1. Eko – dekoracja na świąteczny stół ,,Żonkile”

Materiały i przybory:

  • kartonowe opakowanie po jajkach
  • pałeczki do sushi/można np. użyć patyków do szaszłyków
  • farby plakatowe,
  • pędzel
  • pojemnik na wodę i podkładka
  • nożyczki
  • klej, np. Magic

Instruktaż wykonania w linku.

https://ekodziecko.com/zonkile-z-opakownia-po-jajkach

  1. Masażyk

Rysujemy na plecach dziecka czynności przypisane do wiersza

https://www.charezinska.pl/smigus-dyngus-wierszyki-masazyki/

  1. Koszyczek wielkanocny – zadanie dla dzieci

Przygotować koszyczek wielkanocny: przygotować z rodzicami/ dziadkami serwetkę, ozdobić bukszpanem koszyk. Zrobić z najbliższymi listę rzeczy, które należy włożyć do koszyczka by jutro niczego nie zapomnieć. Porozmawiać na temat symboliki każdej rzeczy wkładanej do koszyczka (m.in. Baranek – symbol Jezusa, Jajko – symbol nowego życia,  chleb- symbol Ciała Jezusa, wkładamy go aby nam go nigdy nie zabrakło, symbol pomyślności, dostatku, obfitości i sytości; wędliny – symbol radosnego świętowania po dniach postu, chrzan – oznacza ludzkie siły i żywotność. W życiu mamy radości i smutki – symbol docenienia życia, wierzono, że zapobiega nieszczęściom, sól – nadaje smak potrawą i chroni je przed zepsuciem, ciasto – by nie brakowało w życiu słodyczy).

_________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw w domu – 07.04.2021

W wiosennym nastroju

  1. Opowiadanie EwyStadtmüller ,,Kwiecień plecień”. Wysłuchanie opowiadania i rozmowa inspirowana jego treścią. Zapoznanie z powiedzeniem: ,,Kwiecień plecień po przeplata, trochę zimy, trochę lata”. Rozmowa z dziećmi na temat odpowiedniego ubierania się – troska o zdrowie. http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/kwiecien-plecien-e-stadtmuller.docx

Przykładowe pytania do tekstu:

Jak zareagował Kuba, gdy mama zaproponowała mu zabranie parasola?

Co wzięła ze sobą do przedszkola Ania?

Jaka pogoda była o poranku?
Jak zmieniła się pogoda w ciągu dnia (podczas spaceru, po powrocie ze spaceru, po południu)?
Co się stało, gdy przedszkolaki wróciły do przedszkola z parku?
Co wypatrzyła Ola wśród kropli deszczu? Jaka pogoda może być w kwietniu?

  1. Kwietniowa pogoda – zabawy rozwijające ekspresję ruchową
  1. Kształtowanie odpowiedniej reakcji na umówiony sygnał:

Wiatr – kołysanie się na boki z uniesionymi rękoma

Burza – uderzanie dłońmi o blat stołu/tupanie

Deszcz- kilkakrotne podnoszenie dłoni i opuszczanie ich z przebieraniem palcami

Słońce – obrót z rozłożonymi na boki rękami

https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM – Vivaldi - Koncert E-dur Allegro Wiosna cz. 1

  1. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

Dziecko staje na palcach unosząc ręce za głowę. Przebiera palcami, opuszczając ręce i schodzi do przysiadu, po czym dotyka palcami podłogi.

  1. Zabawa skoczna

Rozkładamy na podłodze małe poduszki/ tworzymy z taśmy kilka kół tej samej wielkości –
w jednym rzędzie. Dziecko przeskakuje z koła do koła obunóż/na prawej/na lewej nodze.

  1. Dzieci „zamieniają się” w drzewa. Wsłuchują sięw utwór instrumentalny GioacchinoRossiniego „Wilhelm Tell – uwertura” i „tańcząna wietrze”, nie odrywając nóg od podłoża. Poruszają workami foliowymi, naśladującporuszanie się gałęzi na wietrze.

https://www.youtube.com/watch?v=j3T8-aeOrbg

 

  1. Zabawy od 1-4 pochodzą z przewodnika ,,BLIŻEJ PRZEDSZKOLA”  nr 3.198/2018
    lub są inspirowane ich treścią.

 

  1. Zabawy muzyczno- ruchowe

https://www.youtube.com/watch?v=14pD3-2vM2A&t=43s
 

  1. Domowe puzzle – puzzle do wydrukowania i poukładania

http://maluchwdomu.pl/2017/02/puzzle-z-alfabetem.html

 

  1. Zadanie dla dzieci – posegregować wszystkie kredki i materiały plastyczne w domu

_________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw na 8.04.2021

  1. Szybko- wolno – zabawa muzyczna

https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4

Instrukcja:

Mówimy dzieciom, że za chwilę usłyszą muzykę i tłumaczymy zasady zabawy - na dźwięk wolnej muzyki – zamieniamy się we wstające niedźwiadki po zimowym śnie, na dźwięk szybkiej muzyki zamieniamy się natomiast w latające biedronki. Opiekunowie sprawdzają czy dziecko się nie pomyliło i wykonało zadanie we właściwym tempie.

  1. Tor przeszkód

Z dostępnych w mieszkaniu materiałów (taśmy malarskiej/poduszek/ krzeseł itp.) tworzymy labirynt dla przedszkolaka.

  1. Który z kolei – zabawa matematyczna (utrwalanie liczebników porządkowych)

Wybieramy ok. 10 różnych przedmiotów/zabawek i razem z dzieckiem ustawiamy je w kolejce (jeden za drugim). Możemy powiedzieć, że zabawki jadą w wagonach (można ustawić 10 kartek, które będą odpowiadały wagonom). Następnie kontynuujemy zabawę i pytamy dziecko, w którym wagonie/ w którym z kolei siedzi królik/ piłka czy kredka? Możemy z dzieckiem zamieniać rzeczy z poszczególnych wagoników, zmieniać prowadzących pociąg itp.

  1. Udowodnij to! – zabawa dydaktyczna

Do zabawy będziemy potrzebować kostki do gry. Wybieramy jakąś kategorię np. wiosna, sport, jedzenie – dowolność wyboru. Dziecko rzuca kostką i musi znaleźć tyle dowodów prawdziwości stwierdzenia, ile wyrzuciło oczek na kostce np. Udowodnij mi, że mamy wiosnę, udowodnij, że jedzenie warzyw jest zdrowe itp.

  1. Odwzorowywanie – ćw. grafomotoryczne

881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek kartypracy cz3 (mac.pl)

  1. Wiersze Tuwima  w aranżacji muzycznej (Lutoslawski Tuwim. Piosenki nie tylko dla dzieci.)

https://www.youtube.com/watch?v=K9Kphp0YGH0&list=OLAK5uy_miJxY-m7EOcK-hRhMsewahZraj-wG0POk

  1. Bocian – praca plastyczna 

Potrzebne materiały + przykładowa ilustracja pracy:

- 2 waciki kosmetyczne

- klej

- pisak (ruchome kolorowe oczka)

- arkusz czerwonego/pomarańczowego/ czarnego papieru (można pokolorować kredkami białą kartkę)

____________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw 9.04.2021

  1. Co ma las wspólnego z tortem?Autor: M. Grodzka

Tekst: załącznik 1 i 2.

Rozmowa po wysłuchaniu tekstu:

- Jacy bohaterowie występują w opowiadaniu?

- Gdzie się znajdują

- o czym rozmawiają?

- dlaczego jeżyk porównuje las do tortu?

- czy potrafią wymienić warstwy lasu?

- czy zapamiętali jakie zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu?

Zachęcam do stworzenia ,,leśnego tortu” razem z dziećmi (instrukcja w tekście opowiadania). Potrzebne będą kolorowe paski papieru.

  1. ,,Na leśną polanę” – zabawa przy muzyce

Wybieramy dowolna muzykę np. odgłosy lasu (opcja w mieszkaniu). Dziecko wybiera sobie dowolny punk w mieszkaniu lub na placu zabaw/ogródku. Idzie w stronę tego punktu w ściśle określonym przez prowadzącego sposób np. podskoki z nogi na nogę, skoki na jednej nodze, małymi/dużymi krokami itp.

  1. Gimnastyka w domu i przedszkolu - ,,Bliżej przedszkola”

https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc

  1. Ekologiczna praca plastyczna przestrzenna

Materiały: wytłoczka po jajkach, pędzelek, farby plakatowe, bibuła, papier zielony (ewentualnie druciki kreatywne, zielone piórka), klej, nożyczki.

Instrukcja wykonania: https://www.youtube.com/watch?v=GDtvkAJohro

  1. Klocki w rzędzie lub szeregu

Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ichjest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić. (na podstawie książki Prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej ,,Dziecięca matematyka 20 lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków”)

  1. Pajacyk – ćw. grafomotoryczne (załącznik nr. 3)

Opowiadanie (1) i zabawy (2) i (6) pochodzą z książki ,,Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka”
L. Bzowskiej, R. Kownackiej, M. Lorek, A. Sowińskiej.

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/1.JPG

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/2.JPG

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/3.JPG

_________________________________________________________________________________________________________

Poniedziałek, 12.04.2021

Temat:  Mieszkańcy kurnika

  1. „Na wiejskim podwórku”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

 

  • „Pies łapie swój ogon”- skręty tułowia

Dziecko stoi w rozkroku. Wykonuje skręt tułowia w prawo, dotykając prawej stopy lewą ręką. Wraca do pozycji wyjściowej , wykonuje skręt w lewo z dotknięciem stopy prawą ręką.

 

  • „ Kogut stoi na płocie”- ćwiczenia równoważne

Dziecko stoi na jednej nodze z uniesioną i zgiętą w kolanie drugą. Po chwili zmienia nogę. Powtarza sekwencję 5 razy.

 

  • „ Mały kotek”- ćwiczenie mięśni grzbietu

Robi koci grzbiet: prostuje ramiona i nogi, uwypuklają plecy. Następnie leży na brzuchu i ponownie wykonuje ćwiczenie w 3 seriach.

 

  • „ Kotek na trawce”- Ćwiczenie dużych grup mięśniowych

Chodzi na czworakach, zwija się w kłębuszek, stara się zająć jak najmniej miejsca . Następnie rozciągają się i mruczą.

 

  • „Idzie gęś gęsiego”- zabawa równoważna

Przechodzi po rozłożonej na podłodze skakance ( sznurku, linia wykonana z taśmy), stawiając stopy jedna za drugą. Ramiona, dla utrzymania równowagi , ma rozłożone na boki.

 

  1. „Gdzie kaczątko kwacze?”- zabawa słuchowa

Dziecko siedzi na środku pokoju, rodzic zasłania mu oczy . W tym czasie drugi rodzic- rodzeństwo staje w wybranym przez siebie miejscu w pokoju i udaje kaczuszkę: kwa, kwa, kwa. Dziecko z zamkniętymi oczami wskazuje kierunek, z którego dochodzi odgłos . Jeśli uda mu się to zrobić prawidłowo, ściąga opaskę i zabawa zaczyna się od początku.

 

  1. „Rebus”- zabawa wprowadzająca w temat zajęć

Dziecko rozwiązuje rebus ( http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/rebus.pdf). Następnie odczytuje hasło (drób) i próbuje wyjaśnić własnymi słowami, co to słowo oznacza. Rodzic tłumaczy, że to jest wspólna nazwa dla udomowionych ptaków żyjących w gospodarstwie. Próbuje wymienić ich nazwy na zdjęciach (w załączniku). Opisuje ich wygląd, zwraca różnice  w wyglądzie koguta i kury oraz indyka i indyczki. Poniżej filmik pt.: „ Czym różnią się między sobą ptaki hodowlane?”

https://www.youtube.com/watch?v=Ee9CbYWTYgs

 

  1. „ Co słychać na podwórku?”- wysłuchanie wiersza E. Stadtmuller i rozmowa inspirowana jego treścią

 

Tato kogut pięknie pieje,

Mama kwoka gdacze,

Ja cichutko popiskuję,

Bo jestem pisklaczek

Indyk kroczy w swych koralach

Dumny niczym król.

Już od rana się przechwala:

Gul, gul, gul, gul

 

Kacza cieszy się bo piątkę

Ślicznych dzieci ma,

Wziąć ustawia je i liczy

Kwacząc: kwa, kwa, kwa

 

Za nią gąski więc gęsiego

Idą: tup, tup, tup

I gęgają wesolutko:

- Niechaj żyje drób!

Przykładowe pytania do wiersza:

- Jakie zwierzęta pojawiły się w wierszu?

- Gdzie możemy je spotkać ?

- Jakie dźwięki wydawały?

- Czyim dzieckiem jest pisklątko?

- Na kogo wyrośnie mały pisklak?

- Dlaczego indyk dumnie kroczy?

 

  1. „Na podwórku”- zabawa fabularyzowana do wiersza

Rodzic odczytuje jeszcze raz wiersz „Co słychać na podwórku?” a dziecko naśladuje kolejne zwierzęta występujące w tekście , poruszając się w przysiadzie i powtarzając za czytającym odgłosy zwierząt.

 

  1. „Kurze jajka”- zabawa tropiąca z elementami plastycznymi

Potrzebne materiały:

- kartka białego papieru

- czarny pisak

- kredki

- nożyczki

Dziecko rysuje na kartce 4 jajka i 4 kury ( można więcej), następnie koloruje według uznania i wycina wzdłuż konturów. Rodzic na każdym jajku pisze działanie matematyczne np.: 3+4, 5+5, 9-7, 10-2 a na kurkach wyniki np.: 7, 10, 2, 8. Tak przygotowane pomoce rodzic chowa w pokoju w różnych miejscach. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkie sylwety a następnie rozwiązać działanie z jajka i dopasować kurkę z odpowiednim wynikiem. Do liczenia można użyć liczmanów np.: kredek, patyczków itp. ( Przykład sylwet w załączniku pt: Kurka). http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/kurka.pdf

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/mieszkancy-kurnika-cz-2-pd-234-1586.pdf

W zadaniu 3 zostały użyte pomoce z Bliżej Przedszkola nr 3.234/2021

__________________________________________________________________________________________________________

Wtorek, 13.04.2021, temat : Kto tak gdacze

  1. „Poranek w gospodarstwie”- usprawnianie aparatu artykulacyjnego.  Czytając opowiadanie, rodzic robi w odpowiednich miejscach pauzy, a dziecko wykonuje ćwiczenia buzi i języka zgodnie z opisem.

 

Poranek w gospodarstwie

(Natalia Łasocha)

Gospodarz wyszedł na podwórko (dziecko otwiera usta i wysuwa język). Rozejrzał się dookoła (oblizuje usta). Na jego widok pies Łatek zaczął merdać ogonem (energicznie dotyka językiem kącików ust). Wesoło pogwizdując, gospodarz poszedł do kurnika (ściągają usta, jakby chciały zagwizdać) i policzył wszystkie swoje kury, najpierw na dolnej grzędzie (językiem dotyka kolejno dolnych zębów), a potem na górnej (językiem dotyka kolejno górnych zębów). Gdy zaszedł do stajni, zauważył, że pod sufitem jaskółki uwiły gniazdo(czubkiem języka kreśli kółka na podniebieniu). Ze studni uciągnął trochę wody: jedno wiadro (wyciąga język i układa go na brodzie, poczym podnosi w kierunku nosa), drugie wiadro (powtarza ćwiczenie), trzecie (powtarza ćwiczenie). W końcu pomyślał „pora na śniadanie” i zabrał się za codzienne poranne karmienie zwierząt, a małe prosiątka zaczęły wesoło pomlaskiwać różowymi ryjkami (mlaska i oblizuje się).

 

  1. „Na wiejskim podwórku”- zagadki słowne 

https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-gospodarskich/

https://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+zwierz%C4%99tach+wiejskich

 

  1. „Kurki na grzędach”-  zabawa ruchowa   Rodzic rozkłada poduszki- „gniazda kur” na podłodze. Dziecko porusza się w rytm muzyki. Na cisze w muzyce zajmuje miejsce na poduszce (utrudnienie: rodzic mówi kolor grzędy na której dziecko musi usiąść), przyjmując pozycje siadu skrzyżnego z lekko pochyloną głową i zamyka oczy. Na dźwięk melodii „budzi się” i znów wychodzi na spacer. (W załączniku melodia „Chodzi kogut przy kurniku”- wersja instrumentalna)

 

4. „Kto mieszka w oborze”- zabawa dydaktyczna.   Przypomnienie nazw zwierząt, gospodarskich pomieszczeń  oraz  zalet ich hodowania.

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

 

5. „Zabawy badawcze na wiejskim podwórku”- przykłady eksperymentów z użyciem jajek i nie tylko. (Opis zabaw w załączniku) http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/zabawy-badawcze-na-wiejskim-podworku-234-1863.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w

https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg

       W zadaniu 5 zostały użyte  „Zabawy badawcze na wiejskim podwórku” z  Bliżej Przedszkola nr 3.234/2021.

______________________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw na 14.04.2021

1. Prezentacja – Co nam dają zwierzęta?

https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4(Bliżej Przedszkola)

Zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat słów piosenki. Ile zwierząt jest wymienionych w piosence? Ile udało się dziecku zapamiętać? Czy potrafią wymienić co nam ,,dają” wymienione zwierzęta?

2. Karty obrazowe

W załączniku (karty obrazowe – pochodzą z blogu www.panimonia.pl p. M. Sobkowiak)

Karty możemy wykorzystać do wielu zabaw.
M.in. możemy z dziećmi podzielić nazwy obrazków na sylaby, głoski. Możemy razem z dziećmi utworzyć podpisy do kart, możemy tworzyć razem z dziećmi opowieść z wykorzystaniem obrazków, możemy zrobić puzzle z kart itp.

3. Owieczki – zabawa paluszkowa (A. Giełczyńska)

Pięć owieczek w zagrodzie bryka /pokazują całą dłoń

Jeden, dwa, trzy, cztery ,pięć /liczą na palcach

Nagle patrzcie, jedna znika! /chowają mały palec, pomagając sobie drugą dłonią

Cztery owieczki w zagrodzie brykają /pokazuje 4 palce

Jeden, dwa, trzy, cztery /liczą na palcach

Jedna odeszła, więc trzy zostają chowają serdeczny palec

Trzy owieczki małe/ pokazują 3 palce

- jeden, dwa, trzy – /liczą na palcach

Idą razem na halę/,,kroczą” palcami po przedramieniu drugiej ręki

Przez strumyk przeskoczą /zmieniają rękę i ,,kroczą” po drugim przedramieniu

I dalej wesoło kroczą / palcami ,,wspinają się” na czubek głowy

A gdy dotrą na sam szczyt, całą trawę zjedzą w mig! /drapią się po głowie

4. Gimnastyka w domu i przedszkolu (Bliżej Przedszkola)

https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ

5. Posadź misia – zabawa dydaktyczna z elementem ruchu

Dziecko przynosi do siebie dwa krzesełka. Wybiera misia, lalkę czy auto. Opiekun wydaje polecenia dziecku: np. posadź misia na/pod/za krzesełku/między krzesełkami, weź misia na ręce i usiądź na krzesełku. Potem utrudniamy zabawę np. o następujące polecenia: posadź misia po prawej/lewej stronie krzesełka, posadź misia między lewymi nogami krzesełka, obiegnij z misiem krzesełko (zaczynając od lewej strony) itp.

6. Zadanie dla dzieci:

Razem z opiekunem przygotować jeden z posiłków wykorzystując choćby jeden z ,,darów” zwierząt np. zrobić jajecznicę, omlet, płatki z mlekiem czy naleśnika.

_____________________________________________________________________________________________________

Propozycje zabaw na 15.04.2021- Język zwierząt

  1. Zabawy muzyczne z elementami ćwiczeń ruchowych

https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU

https://www.youtube.com/watch?v=JWa9UQwRqNA

  1. Język zwierząt (zespół Czereśnie) – taniec z ćwiczeniami ortofonicznymi

https://www.youtube.com/watch?v=n3VKF0-dKX0

Dzieci tańczą dowolnie w rytmie melodii piosenki. W czasie refrenów, powtarzają głosy występujących piosence zwierząt

  1. Rozwiązywanie zadań na dodawanie i odejmowanie liczb na konkretach.
    Wprowadzenie do rozwiązywania zadań tekstowych

Potrzebne materiały:

Dzieci przedstawiają liczby, użyte w zadaniach za pomocą liczmanów – jajek (mogą być np. wycięte wcześniej przez dzieci z papieru).
Można przygotować również symboliczne znaki liczb (działania wykonujemy po rozwiązaniu zadań na konkretach, o ile dziecko wykazuje zainteresowanie taką formą).

Przykładowe zadanie:

1) Gospodyni poszła z koszykiem do kurnika po jajka. Dzisiaj kury zniosły 6 jajek dużych i 2 małe. Ile jajek gospodyni ma w koszyku?

2) Tata postanowił upiec ciasto. Ma na stole 9 jajek. 3 jajka wbił do miski.
Ile jajek zostało na stole?

3) Mama chce zrobić dla Ali i Henia omlet. W lodówce ma 10 jajek, do omletu potrzebuje 3.
Ile jajek zostanie w lodówce?

4) Tata kupił 6 jajek, a mama dokupiła jeszcze 4. Ile jajek kupili rodzice wspólnie?

 

  1. Praca plastyczna –Świnka, metodą wydzieranki

Potrzebnemateriały:

- talerze papierowe (lub wycięte koło z białego bloku technicznego),

- różową bibułę, papier,

- mazak,

- klej,
- ew. ruchome oczka
 

Zdjęcie pochodzi ze strony: https://ppczyzowice.gorzyce.pl/biuletyn-informacji-publicznej/rejestr-zmian/?mod=wersja&id_wersji=1304

 

 

  1. Ćwiczenie grafomotoryczne

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_56latek_karty_pracy_cz3/mobile/index.html#p=74

______________________________________________________________________________________________

Temat: Z wizytą u zwierząt

  1. „Piórko” - ćwiczenia oddechowe. Dziecko kładzie piórko na swoją dłoń i próbuje je zdmuchnąć-dmucha wolno, szybko i obserwuje jak się zmienia lot piórka (zamiast piórka może być bibułka, kawałek waty lub skrawek papieru).

 

  1. „Dyktando graficzne”- rozwijanie motoryki małej, uwrażliwienie na delikatny dotyk. Dziecko siedzi  w parze z mamą, z tatą lub z rodzeństwem jedno za plecami drugiego. Osoba  siedząca z tyłu rysuje na plecach prosty znak graficzny np.: słoneczno, chmurka, kwiatek, domek, balonik itp. Dziecko odbierające dotyk, próbuje nazwać to, co powstało na jego plecach. Zabawa toczy się kilkakrotnie, ze zmianą rysującego.                                                                          

 

 

  1. „Co słychać na wsi?”- film dydaktyczny - podsumowanie wiadomości.    Zapraszamy dzieci na wycieczkę na wieś, do gospodarstwa rolnego. Dzieci poznają różne zwierzęta gospodarskie i ich głosy. Dowiadują się także skąd się bierze mleko dzięki przygodzie Reksia i Pucka z opowiadania Jana Grabowskiego.
    Odwiedzają także fermy: kurzą, kaczą i gęsią.
    W programie także zabawy muzyczne Urszuli Smoczyńskiej, związane z tematem programu.

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

 

  1. „Krowy” - zabawa matematyczna, określanie gdzie jest mniej, więcej lub tyle samo

Do zabawy potrzebujemy(gotowe szablony i cyfry w załączniku):

- 2 szablony krowy lub można samemu narysować

- karteczki z cyframi od 1 do 10

- plastelinę, łaty z czarnego papieru

- karteczki z symbolami mniej, więcej lub tyle samo >,<,=

Dziecko kładzie przed sobą dwa szablony krowy najlepiej białe, następnie losuje karteczki z cyframi ( jedna karteczka- jedna krowa). Wylosowaną cyfrę kładzie pod krową i robi tyle łat z plasteliny ile na karteczce wylosował( lub kładzie łaty wycięte z czarnego papieru) czynność powtarza przy drugiej krowie. Następnie porównuje która krowa ma więcej łat i stawia pomiędzy nimi odpowiedni znak <-mniej, >-więcej, =- tyle samo. (Przykład w załączniku).

 

  1. Na wiejskim podwórku” - zabawa naśladowcza  Dziecko biega po pokoju na hasło rodzica:
  • piesek- chodzi na czworakach i naśladuje szczekanie psa,
  • konik- biega, zatrzymuje się i grzebie kopytkiem,
  • kogut- stoi na jednej nodze i naśladuje pianie koguta.

 

  1. Zadanie dla dzieci: zgraj z rodzeństwem z rodzicami w grę planszową lub grę zręcznościową.

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/krowy-pomoce.pdf

http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/krowy-przyklad.pdf