Marcowe zabawy
Do zabawy potrzebujemy pudełka. Przygotowujemy ,,pudełko pomysłów”. Umieszczamy w nim dowolne przedmioty, których wykorzystanie nie jest oczywiste (np. patyk, guzik, kamyk, szkatułka, pudełko kartonowe/ po lekach, sznurek, łapka na muchy, kamień, spinacz do bielizny itp.). Dziecko wyjmuje przedmioty ko kolei z pudełka i kończy zdanie: Mam pomysł, aby wykorzystać … do ….
Zabawa trwa, aż wszystkie przedmioty znajdą nowe zastosowanie. Można również z tych przedmiotów wykonać jakąś pracę przestrzenną.
Wyjaśniamy dzieciom, że smak potraw i napojów rozpoznajemy dzięki językowi. Na języku znajdują się kubki smakowe i to dzięki nim różnicujemy smaki. Dzielimy smaki na cztery podstawowe – słodki, gorzki, kwaśny i słony. Przygotowujemy różne przekąski w miseczkach lub napoje w kubeczkach (wcześniej, tak aby dzieci nie widziały). Dziecku zakładamy opaskę i później podajemy aby spróbowały wybranej przekąski lub napoju i określiły jego smak.
Rodzic odczytuje pewne zdania. Umawia się z dzieckiem, że np. podskakuje jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, a tupie jak fałszywe. W przypadku zdania nieprawdziwego udziela prawidłowej odpowiedzi.
Przykłady zdań:
_____________________________________________________________________________________________________
Propozycja zabaw dla grupy 4 - 31. 03.2021
Potrzebne materiały:
https://www.charezinska.pl/wielkanocne-skarpeciaki/
Ćwiczenia muzyczno- ruchowe w oparciu o liczenie i rozwój koordynacji ruchowej
https://www.youtube.com/watch?v=bzboHM5GUzg
Wybieramy jedną rzecz związaną z Wielkanocą ( jajko z czekolady, maskotkę kurczaka/baranka/zajączka itp.) i chowamy ją w mieszkaniu/w parku/na podwórku. Zadaniem dziecka jest odnalezienie tej rzeczy dzięki naszym drobnym podpowiedziom (jeśli dziecko zbliża się do rzeczy mówimy ciepło/cieplej/gorąco, jeśli się oddala zimno/zimniej/mróz).
Przykładowe pytania do tekstu:
O czym Natalka chciała porozmawiać z mamą? Który spośród wielkanocnych zwyczajów lubiła mama, a jaki tata? Kim jest pani Małgosia? Gdzie pracuje? O czym opowiadała Pani Małgosia? Po co Pani zaprosił dzieci do muzeum etnograficznego? Zachęcam do porozmawiania z dziećmi o rodzinnych tradycjach świątecznych.
Instrukcja wykonania:
https://www.youtube.com/watch?v=q1sWQaqq4GI
Przepis: 1 szkl mąki, 1 szkl soli i ½ szkl wody
https://www.facebook.com/FROEBELpl/posts/3819123431528798
____________________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw - 1.04.2021 czwartek
https://www.youtube.com/watch?v=RHfZZT8PVy0
Potrzebne materiały:
Białą kartę kładziemy na serwetkę lub wycinankę. Przejeżdżamy po kartce położonym węglem lub kredką świecową. Pod naciskiem kredki odbija się struktura serwetki tworząc wzory na naszej białej kartce. Teraz wystarczy wyciąć z kartki kształt jaja i nakleić na kolorowe tło. Możliwość poszukiwania nowych wzorów w otoczeniu świetnie pobudza dziecięcą kreatywność.
https://www.youtube.com/watch?v=t2cRatw2cko
https://www.youtube.com/watch?v=E1j3X7cfHYk
Materiały:
Pokazujemy dziecku zwykłą kartkę papieru. Następnie bierzemy drugą taką samą i lekko ją zginamy - zmiana w drugiej kartce będzie odwracalna, a ślad po rozłożeniu będzie niemal niewidoczny. Jeśli zegniemy kartkę bardzo mocno (kartka nr 3) – zmiana będzie częściowo odwracalna, bo wróci do swojej wielkości, ale będzie widoczne, że jest pognieciona. Następnie przerywamy na pół kartkę nr 4 – da się ją skleić , choć ślad będzie widoczny w miejscu sklejenia. Kartkę nr 5 – rwiemy na maleńkie kawałki – wtedy będzie się właściwie nadawała tylko do wyrzucenia – nawet po sklejeniu nie będzie już przypominać pierwotnej kartki (nr1). Uczymy przez to dzieci prawidłowego wnioskowania i myślenia przyczynowo- skutkowego.
___________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw z dziećmi 2.04.2021 – piątek
Można przygotować dziecku zieloną trawkę z bibuły, albo wykorzystać stare kartki papieru, pomalować je i stworzyć wcześniej łąkę. Opis zabawy pod filmem.
https://www.youtube.com/watch?v=tCDPA_zF8uQ
Potrzebne materiały:
W poniższym linku instrukcja wykonania:
Materiały i przybory:
Instruktaż wykonania w linku.
https://ekodziecko.com/zonkile-z-opakownia-po-jajkach
Rysujemy na plecach dziecka czynności przypisane do wiersza
https://www.charezinska.pl/smigus-dyngus-wierszyki-masazyki/
Przygotować koszyczek wielkanocny: przygotować z rodzicami/ dziadkami serwetkę, ozdobić bukszpanem koszyk. Zrobić z najbliższymi listę rzeczy, które należy włożyć do koszyczka by jutro niczego nie zapomnieć. Porozmawiać na temat symboliki każdej rzeczy wkładanej do koszyczka (m.in. Baranek – symbol Jezusa, Jajko – symbol nowego życia, chleb- symbol Ciała Jezusa, wkładamy go aby nam go nigdy nie zabrakło, symbol pomyślności, dostatku, obfitości i sytości; wędliny – symbol radosnego świętowania po dniach postu, chrzan – oznacza ludzkie siły i żywotność. W życiu mamy radości i smutki – symbol docenienia życia, wierzono, że zapobiega nieszczęściom, sól – nadaje smak potrawą i chroni je przed zepsuciem, ciasto – by nie brakowało w życiu słodyczy).
_________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw w domu – 07.04.2021
W wiosennym nastroju
Przykładowe pytania do tekstu:
Jak zareagował Kuba, gdy mama zaproponowała mu zabranie parasola?
Co wzięła ze sobą do przedszkola Ania?
Jaka pogoda była o poranku?
Jak zmieniła się pogoda w ciągu dnia (podczas spaceru, po powrocie ze spaceru, po południu)?
Co się stało, gdy przedszkolaki wróciły do przedszkola z parku?
Co wypatrzyła Ola wśród kropli deszczu? Jaka pogoda może być w kwietniu?
Wiatr – kołysanie się na boki z uniesionymi rękoma
Burza – uderzanie dłońmi o blat stołu/tupanie
Deszcz- kilkakrotne podnoszenie dłoni i opuszczanie ich z przebieraniem palcami
Słońce – obrót z rozłożonymi na boki rękami
https://www.youtube.com/watch?v=0I5PlKK9bIM – Vivaldi - Koncert E-dur Allegro Wiosna cz. 1
Dziecko staje na palcach unosząc ręce za głowę. Przebiera palcami, opuszczając ręce i schodzi do przysiadu, po czym dotyka palcami podłogi.
Rozkładamy na podłodze małe poduszki/ tworzymy z taśmy kilka kół tej samej wielkości –
w jednym rzędzie. Dziecko przeskakuje z koła do koła obunóż/na prawej/na lewej nodze.
https://www.youtube.com/watch?v=j3T8-aeOrbg
https://www.youtube.com/watch?v=14pD3-2vM2A&t=43s
http://maluchwdomu.pl/2017/02/puzzle-z-alfabetem.html
_________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw na 8.04.2021
https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4
Instrukcja:
Mówimy dzieciom, że za chwilę usłyszą muzykę i tłumaczymy zasady zabawy - na dźwięk wolnej muzyki – zamieniamy się we wstające niedźwiadki po zimowym śnie, na dźwięk szybkiej muzyki zamieniamy się natomiast w latające biedronki. Opiekunowie sprawdzają czy dziecko się nie pomyliło i wykonało zadanie we właściwym tempie.
Z dostępnych w mieszkaniu materiałów (taśmy malarskiej/poduszek/ krzeseł itp.) tworzymy labirynt dla przedszkolaka.
Wybieramy ok. 10 różnych przedmiotów/zabawek i razem z dzieckiem ustawiamy je w kolejce (jeden za drugim). Możemy powiedzieć, że zabawki jadą w wagonach (można ustawić 10 kartek, które będą odpowiadały wagonom). Następnie kontynuujemy zabawę i pytamy dziecko, w którym wagonie/ w którym z kolei siedzi królik/ piłka czy kredka? Możemy z dzieckiem zamieniać rzeczy z poszczególnych wagoników, zmieniać prowadzących pociąg itp.
Do zabawy będziemy potrzebować kostki do gry. Wybieramy jakąś kategorię np. wiosna, sport, jedzenie – dowolność wyboru. Dziecko rzuca kostką i musi znaleźć tyle dowodów prawdziwości stwierdzenia, ile wyrzuciło oczek na kostce np. Udowodnij mi, że mamy wiosnę, udowodnij, że jedzenie warzyw jest zdrowe itp.
881919_Odkrywam siebie BB+ 5-latek kartypracy cz3 (mac.pl)
https://www.youtube.com/watch?v=K9Kphp0YGH0&list=OLAK5uy_miJxY-m7EOcK-hRhMsewahZraj-wG0POk
Potrzebne materiały + przykładowa ilustracja pracy:
- 2 waciki kosmetyczne
- klej
- pisak (ruchome kolorowe oczka)
- arkusz czerwonego/pomarańczowego/ czarnego papieru (można pokolorować kredkami białą kartkę)
____________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw 9.04.2021
Tekst: załącznik 1 i 2.
Rozmowa po wysłuchaniu tekstu:
- Jacy bohaterowie występują w opowiadaniu?
- Gdzie się znajdują
- o czym rozmawiają?
- dlaczego jeżyk porównuje las do tortu?
- czy potrafią wymienić warstwy lasu?
- czy zapamiętali jakie zwierzęta żyją w poszczególnych warstwach lasu?
Zachęcam do stworzenia ,,leśnego tortu” razem z dziećmi (instrukcja w tekście opowiadania). Potrzebne będą kolorowe paski papieru.
Wybieramy dowolna muzykę np. odgłosy lasu (opcja w mieszkaniu). Dziecko wybiera sobie dowolny punk w mieszkaniu lub na placu zabaw/ogródku. Idzie w stronę tego punktu w ściśle określonym przez prowadzącego sposób np. podskoki z nogi na nogę, skoki na jednej nodze, małymi/dużymi krokami itp.
https://www.youtube.com/watch?v=yPHeSAx9QCc
Materiały: wytłoczka po jajkach, pędzelek, farby plakatowe, bibuła, papier zielony (ewentualnie druciki kreatywne, zielone piórka), klej, nożyczki.
Instrukcja wykonania: https://www.youtube.com/watch?v=GDtvkAJohro
Dziecko układa w rzędzie (lub szeregu) np. klocki, liczy je głośno i mówi, ile ichjest. Dorosły przekłada kilka i pyta: Czy teraz jest tyle samo klocków? Dziecko ponownie przelicza. W następnym ćwiczeniu to dorosły układa klocki, liczy je i oświadcza, ile ich jest.. Dziecko przekłada liczmany i pyta Czy teraz jest tyle samo klocków? Dorosły stwierdza: Tak nadal jest …….klocków. Jeśli chcesz możesz sprawdzić. (na podstawie książki Prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej, E. Zielińskiej ,,Dziecięca matematyka 20 lat później. Książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków”)
Opowiadanie (1) i zabawy (2) i (6) pochodzą z książki ,,Z zabawą i bajką w świecie sześciolatka”
L. Bzowskiej, R. Kownackiej, M. Lorek, A. Sowińskiej.
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/1.JPG
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/2.JPG
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/3.JPG
_________________________________________________________________________________________________________
Poniedziałek, 12.04.2021
Temat: Mieszkańcy kurnika
Dziecko stoi w rozkroku. Wykonuje skręt tułowia w prawo, dotykając prawej stopy lewą ręką. Wraca do pozycji wyjściowej , wykonuje skręt w lewo z dotknięciem stopy prawą ręką.
Dziecko stoi na jednej nodze z uniesioną i zgiętą w kolanie drugą. Po chwili zmienia nogę. Powtarza sekwencję 5 razy.
Robi koci grzbiet: prostuje ramiona i nogi, uwypuklają plecy. Następnie leży na brzuchu i ponownie wykonuje ćwiczenie w 3 seriach.
Chodzi na czworakach, zwija się w kłębuszek, stara się zająć jak najmniej miejsca . Następnie rozciągają się i mruczą.
Przechodzi po rozłożonej na podłodze skakance ( sznurku, linia wykonana z taśmy), stawiając stopy jedna za drugą. Ramiona, dla utrzymania równowagi , ma rozłożone na boki.
Dziecko siedzi na środku pokoju, rodzic zasłania mu oczy . W tym czasie drugi rodzic- rodzeństwo staje w wybranym przez siebie miejscu w pokoju i udaje kaczuszkę: kwa, kwa, kwa. Dziecko z zamkniętymi oczami wskazuje kierunek, z którego dochodzi odgłos . Jeśli uda mu się to zrobić prawidłowo, ściąga opaskę i zabawa zaczyna się od początku.
Dziecko rozwiązuje rebus ( http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/rebus.pdf). Następnie odczytuje hasło (drób) i próbuje wyjaśnić własnymi słowami, co to słowo oznacza. Rodzic tłumaczy, że to jest wspólna nazwa dla udomowionych ptaków żyjących w gospodarstwie. Próbuje wymienić ich nazwy na zdjęciach (w załączniku). Opisuje ich wygląd, zwraca różnice w wyglądzie koguta i kury oraz indyka i indyczki. Poniżej filmik pt.: „ Czym różnią się między sobą ptaki hodowlane?”
https://www.youtube.com/watch?v=Ee9CbYWTYgs
Tato kogut pięknie pieje,
Mama kwoka gdacze,
Ja cichutko popiskuję,
Bo jestem pisklaczek
Indyk kroczy w swych koralach
Dumny niczym król.
Już od rana się przechwala:
Gul, gul, gul, gul
Kacza cieszy się bo piątkę
Ślicznych dzieci ma,
Wziąć ustawia je i liczy
Kwacząc: kwa, kwa, kwa
Za nią gąski więc gęsiego
Idą: tup, tup, tup
I gęgają wesolutko:
- Niechaj żyje drób!
Przykładowe pytania do wiersza:
- Jakie zwierzęta pojawiły się w wierszu?
- Gdzie możemy je spotkać ?
- Jakie dźwięki wydawały?
- Czyim dzieckiem jest pisklątko?
- Na kogo wyrośnie mały pisklak?
- Dlaczego indyk dumnie kroczy?
Rodzic odczytuje jeszcze raz wiersz „Co słychać na podwórku?” a dziecko naśladuje kolejne zwierzęta występujące w tekście , poruszając się w przysiadzie i powtarzając za czytającym odgłosy zwierząt.
Potrzebne materiały:
- kartka białego papieru
- czarny pisak
- kredki
- nożyczki
Dziecko rysuje na kartce 4 jajka i 4 kury ( można więcej), następnie koloruje według uznania i wycina wzdłuż konturów. Rodzic na każdym jajku pisze działanie matematyczne np.: 3+4, 5+5, 9-7, 10-2 a na kurkach wyniki np.: 7, 10, 2, 8. Tak przygotowane pomoce rodzic chowa w pokoju w różnych miejscach. Zadaniem dzieci jest odnaleźć wszystkie sylwety a następnie rozwiązać działanie z jajka i dopasować kurkę z odpowiednim wynikiem. Do liczenia można użyć liczmanów np.: kredek, patyczków itp. ( Przykład sylwet w załączniku pt: Kurka). http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/kurka.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/mieszkancy-kurnika-cz-2-pd-234-1586.pdf
W zadaniu 3 zostały użyte pomoce z Bliżej Przedszkola nr 3.234/2021
__________________________________________________________________________________________________________
Wtorek, 13.04.2021, temat : Kto tak gdacze
Poranek w gospodarstwie
(Natalia Łasocha)
Gospodarz wyszedł na podwórko (dziecko otwiera usta i wysuwa język). Rozejrzał się dookoła (oblizuje usta). Na jego widok pies Łatek zaczął merdać ogonem (energicznie dotyka językiem kącików ust). Wesoło pogwizdując, gospodarz poszedł do kurnika (ściągają usta, jakby chciały zagwizdać) i policzył wszystkie swoje kury, najpierw na dolnej grzędzie (językiem dotyka kolejno dolnych zębów), a potem na górnej (językiem dotyka kolejno górnych zębów). Gdy zaszedł do stajni, zauważył, że pod sufitem jaskółki uwiły gniazdo(czubkiem języka kreśli kółka na podniebieniu). Ze studni uciągnął trochę wody: jedno wiadro (wyciąga język i układa go na brodzie, poczym podnosi w kierunku nosa), drugie wiadro (powtarza ćwiczenie), trzecie (powtarza ćwiczenie). W końcu pomyślał „pora na śniadanie” i zabrał się za codzienne poranne karmienie zwierząt, a małe prosiątka zaczęły wesoło pomlaskiwać różowymi ryjkami (mlaska i oblizuje się).
https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-gospodarskich/
https://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+zwierz%C4%99tach+wiejskich
4. „Kto mieszka w oborze”- zabawa dydaktyczna. Przypomnienie nazw zwierząt, gospodarskich pomieszczeń oraz zalet ich hodowania.
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
5. „Zabawy badawcze na wiejskim podwórku”- przykłady eksperymentów z użyciem jajek i nie tylko. (Opis zabaw w załączniku) http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/zabawy-badawcze-na-wiejskim-podworku-234-1863.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=dtsnC2am0_w
https://www.youtube.com/watch?v=rjeG_CQLLmg
W zadaniu 5 zostały użyte „Zabawy badawcze na wiejskim podwórku” z Bliżej Przedszkola nr 3.234/2021.
______________________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw na 14.04.2021
1. Prezentacja – Co nam dają zwierzęta?
https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4(Bliżej Przedszkola)
Zachęcam do rozmowy z dzieckiem na temat słów piosenki. Ile zwierząt jest wymienionych w piosence? Ile udało się dziecku zapamiętać? Czy potrafią wymienić co nam ,,dają” wymienione zwierzęta?
2. Karty obrazowe
W załączniku (karty obrazowe – pochodzą z blogu www.panimonia.pl p. M. Sobkowiak)
Karty możemy wykorzystać do wielu zabaw.
M.in. możemy z dziećmi podzielić nazwy obrazków na sylaby, głoski. Możemy razem z dziećmi utworzyć podpisy do kart, możemy tworzyć razem z dziećmi opowieść z wykorzystaniem obrazków, możemy zrobić puzzle z kart itp.
3. Owieczki – zabawa paluszkowa (A. Giełczyńska)
Pięć owieczek w zagrodzie bryka /pokazują całą dłoń
Jeden, dwa, trzy, cztery ,pięć /liczą na palcach
Nagle patrzcie, jedna znika! /chowają mały palec, pomagając sobie drugą dłonią
Cztery owieczki w zagrodzie brykają /pokazuje 4 palce
Jeden, dwa, trzy, cztery /liczą na palcach
Jedna odeszła, więc trzy zostają chowają serdeczny palec
Trzy owieczki małe/ pokazują 3 palce
- jeden, dwa, trzy – /liczą na palcach
Idą razem na halę/,,kroczą” palcami po przedramieniu drugiej ręki
Przez strumyk przeskoczą /zmieniają rękę i ,,kroczą” po drugim przedramieniu
I dalej wesoło kroczą / palcami ,,wspinają się” na czubek głowy
A gdy dotrą na sam szczyt, całą trawę zjedzą w mig! /drapią się po głowie
4. Gimnastyka w domu i przedszkolu (Bliżej Przedszkola)
https://www.youtube.com/watch?v=9lZviQRE6dQ
5. Posadź misia – zabawa dydaktyczna z elementem ruchu
Dziecko przynosi do siebie dwa krzesełka. Wybiera misia, lalkę czy auto. Opiekun wydaje polecenia dziecku: np. posadź misia na/pod/za krzesełku/między krzesełkami, weź misia na ręce i usiądź na krzesełku. Potem utrudniamy zabawę np. o następujące polecenia: posadź misia po prawej/lewej stronie krzesełka, posadź misia między lewymi nogami krzesełka, obiegnij z misiem krzesełko (zaczynając od lewej strony) itp.
6. Zadanie dla dzieci:
Razem z opiekunem przygotować jeden z posiłków wykorzystując choćby jeden z ,,darów” zwierząt np. zrobić jajecznicę, omlet, płatki z mlekiem czy naleśnika.
_____________________________________________________________________________________________________
Propozycje zabaw na 15.04.2021- Język zwierząt
https://www.youtube.com/watch?v=Q3tOW06wTBU
https://www.youtube.com/watch?v=JWa9UQwRqNA
https://www.youtube.com/watch?v=n3VKF0-dKX0
Dzieci tańczą dowolnie w rytmie melodii piosenki. W czasie refrenów, powtarzają głosy występujących piosence zwierząt
Potrzebne materiały:
Dzieci przedstawiają liczby, użyte w zadaniach za pomocą liczmanów – jajek (mogą być np. wycięte wcześniej przez dzieci z papieru).
Można przygotować również symboliczne znaki liczb (działania wykonujemy po rozwiązaniu zadań na konkretach, o ile dziecko wykazuje zainteresowanie taką formą).
Przykładowe zadanie:
1) Gospodyni poszła z koszykiem do kurnika po jajka. Dzisiaj kury zniosły 6 jajek dużych i 2 małe. Ile jajek gospodyni ma w koszyku?
2) Tata postanowił upiec ciasto. Ma na stole 9 jajek. 3 jajka wbił do miski.
Ile jajek zostało na stole?
3) Mama chce zrobić dla Ali i Henia omlet. W lodówce ma 10 jajek, do omletu potrzebuje 3.
Ile jajek zostanie w lodówce?
4) Tata kupił 6 jajek, a mama dokupiła jeszcze 4. Ile jajek kupili rodzice wspólnie?
Potrzebnemateriały:
- talerze papierowe (lub wycięte koło z białego bloku technicznego),
- różową bibułę, papier,
- mazak,
- klej,
- ew. ruchome oczka
Zdjęcie pochodzi ze strony: https://ppczyzowice.gorzyce.pl/biuletyn-informacji-publicznej/rejestr-zmian/?mod=wersja&id_wersji=1304
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_56latek_karty_pracy_cz3/mobile/index.html#p=74
______________________________________________________________________________________________
Temat: Z wizytą u zwierząt
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Do zabawy potrzebujemy(gotowe szablony i cyfry w załączniku):
- 2 szablony krowy lub można samemu narysować
- karteczki z cyframi od 1 do 10
- plastelinę, łaty z czarnego papieru
- karteczki z symbolami mniej, więcej lub tyle samo >,<,=
Dziecko kładzie przed sobą dwa szablony krowy najlepiej białe, następnie losuje karteczki z cyframi ( jedna karteczka- jedna krowa). Wylosowaną cyfrę kładzie pod krową i robi tyle łat z plasteliny ile na karteczce wylosował( lub kładzie łaty wycięte z czarnego papieru) czynność powtarza przy drugiej krowie. Następnie porównuje która krowa ma więcej łat i stawia pomiędzy nimi odpowiedni znak <-mniej, >-więcej, =- tyle samo. (Przykład w załączniku).
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/krowy-pomoce.pdf
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/krowy-przyklad.pdf