PROPOZYCJE ZADAŃ dla grupy II - 29.03- 16.04.2021

ponad 3 lat temu

29.03.2013 - PONIEDZIAŁEK

W oczekiwani na święta

  • Zapraszamy do zapoznania się z piosenką pt. „Zając” i do wspólnych zabaw przy piosence.

 

Zając dlugie uszy ma

trala la, trala la,

nosek słodki oczka dwa

hopsa, hopsa sa.

 

Każdy zając skacze: HOP

HOP, HOP, HOP

Jeden skok,

druhi skok

teraz wszyscy: HOP!

https://www.youtube.com/watch?v=wHBttUjMPHc

 

  • Zajączki do norki – zabawa orientacyjno – porządkowa

Dzieci poruszają się w rytm piosenki „Zając” lub rytmu wygrywanego przez rodzica dowolnym plastikowym pojemnikiem wypełnionym kaszą lub ryżem. Gdy rodzic przestanie grać/muzyka ucichnie, dzieci przykucają w kole-norce (koło wyznaczone sznurkiem, skakanką, wyklejone taśmą malarską). Gdy ponownie usłyszą muzykę, muszą jak najszybciej zacząć ponownie poruszać się w rytm muzyki. Zabawę można powtarzać dowolną ilość razy lub ustalić ilość „skoków do norki” wspólnie z dziećmi.

 

  • „Zajączek: HOP!” – zabawa rytmiczna z rymowanką

Dzieci stoją,powtarzają rymowankę za rodzicem i poruszają się według następującej instrukcji:

Do przodu skok

wykonują obunóż jeden skok do przodu

- zająca krok

przykładają dłonie do boku głowy tworząc zajęcze uszy

A potem dwa!

wykonują obunóż dwa skoki do przodu

I hop – sa – sa!

stojąc w miejscu trzykrotnie przeskakują z nogi na nogę

  • „Rzeżuchy czas” – praca plastyczna recyklingowa

 

Potrzebne materiały:

- pojemnik po jogurcie/serku

- wata lub lignina

- woda

- opakowanie nasion rzeżuchy

  1. Do pojemnika włóż watę lub ligninę.
  2. Watę zwilż wodą.
  3. Rozsyp równomiernie, tak by nie było pustych miejsc na wacie lub ligninie.
  4. Spryskaj je wodą.
  5. Przez cały okres uprawy podlewaj rzeżuchę wodą. Bardzo ważne by robić to codziennie.

Regularność jest tutaj kluczem. Warto zachęcić dzieci do codzinnej obserwacji i opisywania co dzieje się z nasionami z dnia na dzień

 

30.03.2021 - WTOREK
 

Wielkanocne zwyczaje

 

  • „Koszyczek wielkanocny” – opowiadanie E. Stadtmüller

 

Mama, jak co roku w Wielką Sobotę, postawiła na stole wiklinowy koszyczek wyłożony bielutką, starannie wyprasowaną serwetą.

– My go przygotujemy, a ty idź do pani Halinki z parteru – zdecydowała babcia. – Pochorowała się biedna i prosiła, żebyśmy wzięli do święcenia także i jej koszyczek.

– Oczywiście – odpowiedziała mama. – Zapytam, czy czegoś jeszcze nie potrzebuje. Franio z powagą kiwnął głową, a Amelka pobiegła po pisanki, które malowała w przedszkolu. 

– Od czego zaczniemy układanie? – spytała babcia.

– Od baranka – zdecydował Franio. – On jest najważniejszy.

– A dlaczego? – chciała wiedzieć Amelka, która właśnie przyniosła swoje arcydzieła.

– Bo to znak Pana Jezusa – wyjaśnił jej brat. – On zmartwychwstał i dlatego

– Ale pisanki też są ważne, prawda?

– Prawda. – Kiwnęła głową babcia. – Jajka to znak życia. Wiecie na pewno, że z jajek wykluwają się…

– Kurczaczki – odpowiedział szybko Franio.

– Kurczaczki! – olśniło Amelkę. – Kiedy byliśmy na placu, tatuś kupił dwa – dla mnie i dla Frania. Mogę je tu włożyć?

– No pewnie!

– Mama powiedziała, żebyśmy nie zapomnieli o chlebie – przypomniał sobie Franio.

– Oby nam go nigdy nie zabrakło. – Kiwnęła głową babcia. – Co jeszcze włożymy?

– Kiełbaskę? – Amelka z lubością pociągnęła noskiem, bo świeżo uwędzona swojska

pachniała w całej kuchni.

– Smakowite wędlinki to znak radosnego świętowania przy stole po czterdziestu dniach postu – wyjaśniła babcia.

– Mama przygotowała jeszcze malutką miseczkę z chrzanem – poinformował dla porządku Franio. – Chociaż ja to go specjalnie nie lubię. – Kiedy tato go tarł, tośmy

wszyscy płakali.

– Zupełnie jak w życiu. – Westchnęła babcia. – Raz jest uśmiech, a raz łzy. Gdyby słońce świeciło nieprzerwanie, nie umiałbyś docenić ładnej pogody.

– A sól też jest potrzebna? – zapytała Amelka, patrząc na pękatą solniczkę, którą mama postawiła obok miseczki z chrzanem.

– Też pytanie! – Babcia aż wzięła się pod boki. – Czy potrzebna?! Jeszcze jak!

Spróbowałabyś nie posolić ziemniaków albo mięsa. Brrrr… Najciekawsze jest to, że wystarczy mała szczypta soli, aby cała potrawa nabrała smaku. Może dlatego ludzi

dobrych, mądrych i szlachetnych nazywamy solą ziemi. Choćby ich było niewielu, potrafią zmieniać świat na lepszy.

– Tato kupił jeszcze takie gałązki z małymi ciemnozielonymi listeczkami – przypomniało się Amelce.

– To bukszpan. – Uśmiechnęła się babcia. – Kiedy udekorujemy nim koszyczek,

będzie nie tylko smakowicie, ale i pięknie.

– Jeśli skończyliście, możemy iść do kościoła – oświadczyła mama, stawiając na stole koszyczek pani Halinki.

Dzieciaki z ciekawością zerknęły do środka: chleb, kiełbaska, sól, chrzan… Zupełnie

jak u nas.

– A czemu te jajka są takie rude? – zdziwiła się Amelka, patrząc na pięknie zdobione pisanki w koszyczku sąsiadki.

– Pani Halinka gotuje wielkanocne jajka w łupinkach z cebuli, a kiedy przybiorą już

intensywny brązowy kolor, specjalnym rysikiem wyskrobuje na skorupkach prześliczne wzorki – odpowiedziała babcia.

– I ma jeszcze taką małą babeczkę – zauważyła Amelka.

– Pewnie dlatego, żeby nie zabrakło jej w życiu odrobiny słodyczy. – Uśmiechnęła się mama. – Oj, byłabym zapomniała. – Sięgnęła do kieszeni. –

To czekoladowy zajączek od niej, z życzeniami, aby i wam było słodko w te Święta.

 

Pytania dotyczące opowiadania:

- O jakich świętach jest opowiadanie?

- Co Amelka i Franio przygotowywali razem z babcią?

- Co dzieci włożyły do koszyczka na początku i dlaczego?

- Co jeszcze dzieci włożyły do koszyka?

- Co symbolizują pisanki wkładane do koszyka?

- Co zrobiła pani Halinka, by jej pisanki były rude?

Zastanów się, czy w Twoim koszyku znajdą się te same produkty, które znalazły się w koszyku Amelki i Frania. Porozmawiaj z rodzicami na ten temat. Zapytaj również rodziców czy pamiętają czas, kiedy oni byli dziećmi i razem ze swoimi rodzicami żyli przygotowaniami do Świąt Wielkiej Nocy.

 

  • Zgadywanki wielkanocne

 

Zgadywanki dostępne pod linkiem:

 

  • https://www.superkid.pl/zagadki-wielkanoc

 

Zagadki można dzieciom odczytać lub włączyć do odsłuchania na komputerze.

 

  • Domowy koszyczek wielkanocny

Rodzice układają w koszyku produkty, które się święci (np. jajka, kiełbasa, chleb, masło, sól itd.). Wkłada również produkty które nie powinny się tam znajdować (np. ser żółty, dżem, czekolada itd.). Zadaniem dzieci jest sprawdzenie, czy w koszyku znajduje się tylko to, co potrzebne jest do wielkanocnego koszyczka.

Kolejną zabawą może być zabawa w „Czego brakuje?”. Dzieci zamykają oczy, rodzice wyjmują jeden produkt z koszyka, a następnie dziecko odgaduje czego w koszyczku brakuje.

 

  • Symbole w koszyku

Przeprowadź rozmowę z rodzicami na temat symboliki produktów znajdujących się w koszyku wielkanocnym. Rodzice mogą skorzystać z planszy w poniższym linku:

  • https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOC-SYMBOLE-1.pdf

    https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOC-SYMBOLE-2.pdf

________________________________________________________________________________________________________

 

Wielkanocne jajka

 

  • Piosenka „Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne..” https://www.youtube.com/watch?v=K2ltR0s8eqw&t=20s

 

Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,

A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.

Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,

Oto wielkanocna świąteczna święconka.

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,

Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?

Czy ta malowana, czy ta wyklejana,

Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

3) Baranek kurczaczkiem długo się spierali,

aż goście świąteczni do drzwi zapukali

Wielkanocni goście czasu nie tracili

potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

 

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,

Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.

Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,

Uświetniły nasze wielkanocne święta.

 

  • „Koszyk z pisankami” - orientacja w kierunkach prawo – lewo

 

Wykonaj kartę pracy, zwracając szczególną uwagę na stronę prawą i lewą.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/KARTY-PRACY-WIELKANOC-5.jpg

 

  • „Kto ma więcej jajek?” – gra matematyczna

 

Na początek warto ugnieść dużą ilość kulek z papieru szarego/starych gazet/niepotrzebnych ścinków papieru (ok.40-50 sztuk). Na środku stołu połóż koszyk (może być miska, garnek, jeśli nie ma koszyka) wypełniony kulkami. Na zmianę z rodzicami (rodzeństwo również może grać z Tobą) rzucaj kostką. Z koszyka zabieraj tyle jajek, ile oczek wypadnie na kostce. Gdy skończą się jajka w koszyku, przeliczcie zebrane jajka. Wygrywa osoba, która zdążyła uzbierać największą liczbę jajek.

 

  • „Matematyczny koszyk” – zabawa matematyczna

 

Policz, ile pisanek znajduje się w każdym z koszyków. Przy każdym z nich narysuj tyle kropek, ile jest pisanek w koszyku.

Karta pracy w poniższym linku:https://docplayer.pl/docs-images/40/15287379/images/page_7.jpg

 

  • „Złóż pisankę”- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.

 

Należy wydrukować pisankę, która jest zamieszczona w linku: http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/pisanka?version=print

Następnie przetnij rysunek na cztery części. Zadaniem dziecka jest ułożenie puzzli pisankowych w całość, następnie przyklejenie ich na kartkę A4. Po przyklejeniu, dziecko może pokolorować rysunek kredkami/pastelami/farbami.

______________________________________________________________________________________

1.04.2021 - CZWARTEK   Śmigus – dyngus

• „Śmigus – dyngus” krótka historia

Zapraszamy do zapoznania się z krótką historią śmigusa – dyngusa.

https://www.youtube.com/watch?v=MXr5pWMtKqc

 

• „Uciekaj przed wodą”- zabawa ruchowa z użyciem poduszek

W linku poniżej propozycje zabaw ruchowych:

https://www.youtube.com/watch?v=j4EiXelSTkI

 

• „Wielkanocne porządki” – opowieść logopedyczna

Pewnego dnia mały zajączek postanowił zrobić przedświąteczne porządki. Najpierw umył dokładnie wszystkie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem wyczyścił sufit (język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umył ją dokładnie (język ułożony na dnie jamy ustnej). kiedy umył okna, pomyślał, że musi zawiesić w nich czyste firanki (język dotyka kolejno wszystkich górnych zębów). Wytrzepał także porządnie dywan z salonu i rozłożył go na podłodze (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa się na brodę). Bardzo chciał wyczyścić też lampę, więc długo stał na palcach, aby jej dosięgnąć (język wusywa się w kierunku górnej wargi i nosa). Wreszcie domek był czysty i pachnący (wciąganie powietrza nosem)! W takim czyściutkim domu może zacząć malować wielkanocne pisanki!

 

• „Malowane wodą” – praca plastyczna

Zachęcamy do zabawy farbami i wodą. Do pracy plastycznej potrzebne będą:

- woda

- farby plakatowe

- plastikowe kubeczki lub jakiekolwiek pojemniki

- słomki

- białe kartki papieru

- płyn do mycia naczyń

Dokładna instrukcja krok po kroku dostępna w filmiku w linku:

https://www.youtube.com/watch?v=BhRsuhyZWQU

_________________________________________________________________________________________

2.04.2021 - PIĄTEK  Zdrowe piątki

 

  • Zestaw ćwiczeń gimanstycznych:

- „Zające na łące”- rodzic opowiada dziecku, że zające urządziły sobie konkurs na najdłuższy skok. Rodzic wyznacza miejsce, z którego dziecko-zając będzie skakać obunóż.

- „Baranek na łące”- dziecko spacetuje po pokoju na czworakach. Na sygnał rodzica dziecko zatrzymuje się i zwija w kłębek udając jedzenie trawy, jak baranki. Na kolejny sygnał dziecko przyjmuje pozycję wyjściową, czyli na czworakach i ponownie spaceruje po pokoju.

- „Kurczaki i kury”- dziecko chodzi po pokoju. Na hasło: kurczaki, dziecko kuca i stara się przejść w ten sposób kilka kroków, na hasło: kury wstają i idą kilka kroków wypinając pośladki i zginając ręce w łokciach.

- „Hop do góry”- dziecko podrzuca piłeczkę/kulkę z gazety i stara się ją złapać ponownie.

-„Nie zbij jajka”- dziecko wykonuje siad prosty z podparciem z tyłu. Piłka/kulka z gazety leży obok stóp. Na znak rodzica dziecko podnosi obie stopy i przez chwilę trzyma je nad piłką. Nogi powinny być proste ze złączonymi kolanami.

Można również wykonać ćwiczenia zaproponowane w filmach podanych w poniższych linkach:

https://www.youtube.com/watch?v=ufXXXnQ1hiM

https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA

https://www.youtube.com/watch?v=cGOK6AcTLZE

https://www.youtube.com/watch?v=atKh_GW09Bk ćwiczenia z piosenką

 

  • „Jajeczka” – ćwiczenia grafomotoryczne

Zachęcamy dzieci do wykonania kart pracy podanych w linkach poniżej.

Zadaniem dzieci jest rysowanie po śladzie oraz dokończenie wzoru, a następnie pokolorowanie pisanek w dowolny sposób.

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-5-czarno-bia%C5%82e.pdf

https://przedszkolankowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/WIELKANOCNE-KARTY-PRACY-2-czarno-bia%C5%82e.pdf

https://4.bp.blogspot.com/-IhUgLx2iUIQ/XK4qQaKSMXI/AAAAAAAAEQU/8UHsZEJ5HKIytoL3af6wy9G33mVilgRKACLcBGAs/s1600/pisanka%2Bgrafomotoryka%2Bnauczycielskie%2Bzacisze.png

 

  • Podsumowanie Wielkiego Tygodnia

Na sam koniec Wielkiego Tygodnia, jako formę podsumowania, zahcęcamy dzieci i rodziców do wspólnego obejrzenia filmu przedstawiającego zwyczaje wielkanocne.

https://www.youtube.com/watch?v=r-to1UXYMUA&t=133s

 

Życzymy Państwu zdrowych i spokojnych Świąt Wielkiej Nocy! 

____________________________________________________________________________________________________

W świecie bajek i baśni

1. PONIEDZIAŁEK

Temat: „Jaś i Małgosia”

 

 

  • Spacer po wąskiej ścieżce – ćwiczenie rozwijające koordynację ruchową i równowagę.

 

Potrzebne rzeczy:

- sznurek, pasek, tasiemka lub taśma (ale nie przezroczysta, np. malarska)

 

Rozłóżcie na podłodze sznurek, pasek, tasiemkę lub naklej taśmę na podłodze. Spróbuj przejść powstałą dróżkę, stopa za stopą, żeby nie spaść z drogi. Pamiętaj, że najważniejsze jest dokładne wykonanie zadania, a nie szybkość. Dopiero jak zadania będzie wydawać ci się proste, sprawnie będziesz pokonywać dróżkę, zacznij przyśpieszać. Możecie zrobić potem zawody w domu, kto szybciej pokona drogę (ale też dokładnie!) i nie spadnie.

 

  • Liczymy kamyczki – zabawa matematyczna

 

Potrzebne rzeczy:

- kamyczkami w zadaniu mogą być: fasola, makaron, nakrętki

- woreczek, czapka, skarpetka lub jakiś inny dostępny pojemnik

- talerzyki lub jakieś miseczki (jeśli dziecko będzie miało problemy ze stosowaniem liczebników porządkowych wtedy dobrze jest mieć talerzyki w dwóch kolorach, żeby móc się posługiwać w poleceniach kolorami)

 

Do woreczka wrzuć 3 garście kamyczków.

1. Wyciągnij z woreczka 5 kamyczków i połóż na pierwszym talerzyku. Następnie wyciągnij z woreczka 3 kamyczki i połóż na drugim talerzyku. Na którym talerzu jest więcej kamyczków? Schowaj kamyczki.

 

2. Wyciągnij z woreczka 4 kamyczki i połóż na pierwszym talerzyku. Następnie wyciągnij z woreczka 9 kamyczki i połóż na drugim talerzyku. Na którym talerzu jest więcej kamyczków?

 

3. Na pierwszy talerzyk dołóż 3 kamyczki. Na którym talerzyku jest teraz więcej kamyczków?

 

4. Z drugiego talerzyka zabierz 2 kamyczki. Ile kamyczków jest teraz na talerzykach? Na którym jest więcej kamyczków?

 

5. Co musisz zrobić, żeby na pierwszym talerzyku było więcej kamyczków? – to zadanie może być trudne dla dzieci.

 

 

 

  • Pieczemy pierniczki – zabawa matematyczna

 

Pamiętacie z teatrzyku z czego była zrobiona chatka Baby Jagi?

Spróbujcie z rodzicami upiec pierniczki samodzielnie odważając produkty:

 

Przed rozpoczęciem robienia ciasta należy umyć ręce.

 

  •  

- 1/4 szklanki miodu

- 80 g masła (tutaj dzieci będą potrzebować Państwa pomocy)

- 1/2 szklanki miałkiego brązowego cukru lub cukru pudru

- 1 jajko(proszę zwrócić uwagę dzieciom, że po dotykaniu jajek należy umyć ręce)

- 2 i 1/4 szklanki mąki pszennej

- 1 łyżeczka sody oczyszczonej

- 1,5 – 2 łyżki przyprawy korzennej do piernika

- opcjonalnie: 1 łyżeczka kakao (jeśli lubicie, gdy pierniczki mają ciemniejszy kolor)

 

Sposób przygotowania:

- Miód, masło i cukier podgrzać w garnuszku i wymieszać, do rozpuszczenia się cukru, przestudzić.

- Dodać pozostałe składniki i wyrobić lub zmiksować(warto dzieciom dać ciasto do wyrobienia, ponieważ doznania polisensoryczne korzystnie wpływają na dzieci, jak i zdobywają większą świadomość nacisku swoich palców).

- Jeśli ciasto będzie zbyt sypkie dodać więcej płynnego miodu do osiągnięcia odpowiedniej konsystencji i zmiksować. Jeśli ciasto będzie zbyt miękkie, schłodzić (będzie się lepiej wałkowało).

 

- Wałkować na stolnicy na grubość 2 – 3 mm lekko podsypując mąką (grubsze pierniczki są bardziej miękkie po upieczeniu).

- Wykrawać pierniczki o dowolnych kształtach i przekładać na blachę wyłożoną papierem do pieczenia.

- Piec około 8 – 10 minut w temperaturze 170 – 180ºC.

- Wystudzić i smacznego!

 

  • Pierniki lukrem malowane – zabawa plastyczna

 

Dzieci mogą udekorować lukrem przygotowane pierniczki. Jeśli użyjemy lukru to dzieci mogą też przyklejać do niego różne cukrowe dekoracje.

 

Przepis na lukier znajdziecie tutaj: https://www.zajadam.pl/deser/lukier

 

Jeśli nie macie możliwości upieczenia domowych pierników i dekorowania ich to możecie zrobić papierowe pierniczki.

- Narysujcie na technicznej kartce dowolne kształty przedstawiające pierniczki, np. serduszka, gwiazdki.

- Możecie pozwolić dzieciom samodzielnie wyciąć kształty.

- Dzieci mogą w dowolny sposób dekorować papierowe pierniczki za pomocą kredek, farb, plasteliny.

_______________________________________________________________________________________________

ŚRODA 7.04.2021

Temat: Kopciuszek

 

Dziś zapraszamy dzieci na teatrzyk pt. KOPCIUSZEK 

 

https://youtu.be/jyb_V1ugMmU

 

  • Pomagam Kopciuszkowi – zabawa w segregowanie i oddzielanie ryżu od kaszy lub dowolnych dwóch lub kilku składników jakie będą dostępne w kuchni ( różnych rodzajów makaronów, fasoli od grochu, itp…)

Warto również pobawić się z dzieckiem w układanie i kontynuowanie rytmów, np:

- fasola, fasola, groch; fasola, fasola, groch, itp.

 

  •  Bucik Kopciuszka – zabawa manualna.

Potrzebne materiały: kartki z bloku technicznego lub karton, ołówek lub kredka, dziurkacz do papieru, sznurówka.

Dziecko może odrysować stopę rodzica, a rodzic stopę dziecka na kartonie. Następnie rodzic wycina powstały kształt buta i dziurkuje go dookoła . Zadaniem dziecka jest przewlekanie sznurówki przez dziurki w powstałym bucie.

 

  • Korona dla Kopciuszka – zabawa plastyczna.

Rodzic rysuje na kartce (dwóch kartkach, w zależności od wielkości głowy dziecka) kształt korony. Następnie można poprosić dziecko by spróbowało samodzielnie ją wyciąć .

Dzieci mogą w dowolny sposób zdobić koronę za pomocą farb, kredek, plasteliny. Gotową ozdobioną koronę sklejamy lub zszywamy zszywaczem do papieru.

_________________________________________________________________________________

https://www.youtube.com/watch?v=kv90OSGj5lw&feature=youtu.be

CZWARTEK: Czerwony Kapturek

  1. „Historia Czerwonego Kapturka” – rozmowa na temat teatrzyku

Porozmawiajcie w domu na temat teatrzyku kukiełkowego, który oglądaliście:

  • kto występował w przedstawieniu?
  • spróbuj samodzielnieopowiedz historię Czerwonego Kapturka
  • O co prosiła mama Czerwonego Kapturka?
  • Skąd wilk wiedział, gdzie idzie Czerwony Kapturek?
  • Co się stało z babcią i Czerwonym Kapturkiem?
  • Dlaczego Czerwony Kapturek nie powinna rozmawiać z wilkiem? – warto tutaj zaznaczyć dzieciom, że one też nie powinny rozmawiać z obcymi i udzielać im niektórych informacji

 

  1. „Co jest w koszyczku?” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość

W miseczce lub koszyczku włóżcie dowolne produkty. Dziecko opisuje, co znajduje się w koszyku, może przeliczyć elementy, stara się zapamiętać skład koszyczka. Następnie dziecko zamyka  oczy. Rodzic w tym czasie zabiera 1 rzecz z koszyka. Zadaniem dziecka jest powiedzenie, czego brakuje i gdzie znajdowało się to w koszyku. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

 

  1. „Kim jestem?” – zabawa dramowa

Pobawcie się całą rodzinę w kalambury z Czerwonego Kapturka. Możecie wydrukować postaci z Czerwonego Kapturka, samodzielnie sobie wymyślać kim jesteście lub podzielić się na drużyny i napisać postaci na kartce (wtedy pomożecie dzieciom odczytać postać). Każdy z rodziny, po kolei, stara się ruchem przedstawić wybraną przez siebie lub wylosowaną postać z Czerwonego Kapturka. Zadaniem reszty rodziny jest odgadnięcie kim jest osoba przedstawiająca.

 

  1. "Tropem leśniczego" - zabawa tropiąca

Pochowajcie w domu/pokoju różne zabawki. Następnie pobawcie się w leśniczego, który w lesie zagubionych rzeczy. W celu ułatwienia zadania osoba, która chowała przedmiot może mówić „ciepło-zimno” lub możecie pozostawić „ślady” prowadzące do ukrytych przedmiotów.

___________________________________________________________________________________________________

PIĄTEK, 9.04.2021

TRZY ŚWINKI - https://www.youtube.com/watch?v=vO4_FpDTWR4&feature=youtu.be

  1. Rozmowa na temat teatrzyku:
  • ile świnek postanowiło zbudować sobie domy?
  • z czego zbudowane były domki świnek?
  • u której świnki wilk pojawił się najpierw?
  • co się stało z domkiem ze słomy i z drewna?
  • jak świnki zareagowały na zniszczenie domków? Co zrobiły?
  • dlaczego domek trzeciej świnkinie został zniszczony przez wilka?

 

  1. „Dmuchamy jak wilk” – zabawa logopedyczna

Potrzebne materiały:

  • słomka
  • 3 miseczki/szklanki
  • woda
  • ścinki papieru
  • kasza

Przebieg zabawy:

Do pierwszej miseczki wlewamy wodę, do drugiej wkładamy ścinki papieru/bibułę,
a do trzeciej kaszę. Dziecko bierze słomkę i przez nią dmucha w poszczególne materiały. Samodzielnie próbuje wyciągnąć z wnioski z obserwacji:

  • jak zachowują się poszczególne materiały?

 

  1. „Kto mocniej dmucha?” – zabawa logopedyczna

Potrzebne materiały:

  • kawałek papieru, bibuły, piórko lub piłeczka do tenisa stołowego
  • stolik lub ewentualnie podłoga, ale z wydzielonym prostokątem, który będzie tworzył nasze „boisko”

Przebieg zabawy:

Rodzic i dziecko siadają naprzeciwko siebie. Po środku naszego „boiska”/pola kładziemy przedmiot, który będziemy wykorzystywać w zabawie (piłkę, papier, bibułę, piórko). Zadaniem uczestników jest przepchać materiał w stronę przeciwnika tak żeby piórko wypadło z naszego pola.

 

  1. „Budujemy domki” – zabawa konstrukcyjna

Zachęcam do spróbowania zbudowania domków, ale z różnych dostępnych u Państwa materiałów. Ograniczeniem tutaj będzie tylko Państwa i dzieci wyobraźnia. Następnie sprawdźcie, które z Waszych domków są trwałe, a które niestety wilk z baji z łatwością mógłby zdmuchnąć. Miłej zabawy!

______________________________________________________________________________________________________________

WTOREK, 13.04.2021

Teatrzyk "Rzepka" https://www.youtube.com/watch?v=ipURzApda_8&feature=youtu.be

  • Po oglądnięciu teatrzyku można zadać dziecku pytania:

- Co zasadził dziadek ?

- Kogo dziadek zawołał na pomoc ?

Jeśli macie Państwo ilustrowaną książeczkę z wierszem J. Tuwima „Rzepka” warto po nią sięgnąć i pobawić się z dzieckiem w liczenie (a zarazem ćwiczyć liczebniki porządkowe):

-Kto ciągnie pierwszy ?

- Kto drugi ?

- Kto jest na końcu ?

- Kogo ciągnie Mruczek ? itp…

 

  • Smaczne, zdrowe - zagadki smakowe.

Dziecko odgaduje nazwy zgromadzonych warzyw za pomocą zmysłu smaku, określa ich smak, nazywa.Warto poszerzać wiedzę dzieci na temat walorów zdrowotnych różnych warzyw, można wyjaśnić dziecku określenia: krzepki, zdrowy, witaminy.

 

  • Moja roślinka – w przedszkolu wiele radości sprawiło dzieciom pielęgnowanie własnoręcznie posadzonych roślinek. Zachęcam by i w domu założyć hodowlę np. rzeżuchy.

Potrzebne będą: pojemnik po jogurcie jako doniczka, wata, woda i nasiona rzeżuchy.

Do pojemniczka dziecko wkłada watę, zwilża ją wodą, rozsypuje równomiernie nasiona i jeszcze raz spryskuje wodą.

Bardzo ważne by codziennie sprawdzać, podlewać i opiekować się własnymi roślinkami!

______________________________________________________________________________________________________________

Temat:  Smok wawelski.

Dziś zapraszam na teatrzyk, który przygotowałyśmy dla Was z Panią Agatą

„O smoku wawelskim”

https://youtu.be/EP8LYs7ghwk

 

Warto porozmawiać z dzieckiem na temat treści:

- Kto występował w teatrzyku?

- Kto bał się smoka ? Dlaczego?

- Kto chciał pokonać smoka ?

- Komu udało się pokonać smoka ? Jak go pokonał ?

- Czy smoki są na świecie?

Propozycje zabaw :

 

  • Smocze odgłosy – zabawa dźwiękonaśladowcza (ćwiczy aparat mowy).

Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez smoka:

- ryczymy jak zły smok

- śmiejemy się jak smok zadowolony

- mlaskamy jak jedzący smok

- chłepczemy wodę – jak robiłby to smok

- ziejemy ogniem

 

  • Jak smok – zabawa ruchowa. Rodzic wydaje polecenia w jaki sposób dziecko ma się poruszać, np.:
  • jak smok gumowa zabawka
  • jak smok na sprężynkach
  • jak smok bardzo ciężki
  • jak smok zmęczony
  • jak smok wesoły
  • jak smok skrzydlaty
  • jak smok zmarznięty, itp…

 

  • Komponowanie sylwety smoka z figur geometrycznych.

Ponieważ smok pękł na wiele kawałków, to dzieci składają go z wielu figur geometrycznych .

Rodzic wcześniej do zabawy musi przygotować różne małe i większe figury geometryczne (można wyciąć z kolorowego kartonu):trójkąty, kwadraty, prostokąty, koła. Można wykorzystać również klocki.

____________________________________________________________________________________________________-

ŚRODA  14.04.2021

Temat:  Smok wawelski.

 

Dziś zapraszam na teatrzyk, który przygotowałyśmy dla Was z Panią Magdą pt.: „O smoku wawelskim”

 

https://youtu.be/ZrmkGInrBQ8

 

1. Rozmowa na temat teatrzyku:

  • Kto występował w teatrzyku?
  • Skąd był smok?
  • Jak nazywa się zamek, w którym mieszkał Król Krak?
  • Kto bał się smoka ? Dlaczego?
  • Kto chciał pokonać smoka ?
  • Komu udało się pokonać smoka ? Jak go pokonał ?
  • Czy smoki są na świecie?

 

2. „Smocze odgłosy” – zabawa dźwiękonaśladowcza (ćwiczy aparat mowy).

Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez smoka:

  • ryczymy jak zły smok
  • śmiejemy się jak smok zadowolony
  • mlaskamy jak jedzący smok
  • chłepczemy wodę – jak robiłby to smok
  • ziejemy ogniem

 

3. „Jak smok” – zabawa ruchowa. Rodzic wydaje polecenia w jaki sposób dziecko ma się poruszać, np.:

  • jak smok gumowa zabawka
  • jak smok na sprężynkach
  • jak smok bardzo ciężki
  • jak smok zmęczony
  • jak smok wesoły
  • jak smok skrzydlaty
  • jak smok zmarznięty, itp…
  • a tutaj jest miejsce na Państwa pomysły ????

 

4. „Legenda o smoku z figur geometrycznych” – zabawa plastyczno-matematyczna

 

Potrzebne materiały:

  • różne figury geometryczne (koła, trójkąty, kwadraty)
  • klej

 

Wykonanie:

Przed rozpoczęciem pracy plastycznej zachęćcie dzieci do:

  • posegregowania figur według kształtów, kolorów
  • przeliczanie ich
  • nazwanie kolorów
  • nazwanie kształtów

 

Dzieci próbują wykonać według własnego pomysłu zamek oraz smoka wawelskiego tworząc go z różnych figur geometrycznych. Następnie postarajcie się wspólnie nazwać te figury oraz policzyć w poszczególnych kompozycjach.

 

Przykłady prac:????????????????????????????

???????

https://p72.przedszkola.net.pl/images/mod/f_large_71118dbb5aa2ab0c19f47c6f37ea46cf4b59b7699b6.jpg

https://autyzmopole.pl/wp-content/uploads/2020/11/zamek-z-figur-geometrycznych.png

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/OL89MG9VUe_-Y17l9pTkLnodZAc9mEUxC8hteou2RTjrzTeC7HZW7ROisbwr4Ds60f-3av5tjbo2BLLsjnX91G-RM39onwvpRs09PSXfPKH-6N0rJCf4aOSJh8ouVwtXVfzhm1Re

___________________________________________________________________________________________________________

 

CZWARTEK  15.04.2021

Temat:  O rybaku i złotej rybce.

 

Zapraszam na teatrzyk przygotowany dla Was w przedszkolu pt.: „O rybaku i złotej rybce”

https://youtu.be/ckoDye9HaD4

 

  1. Rozmowa na temat treści bajki:
  • Kto występował w teatrzyku ?
  • Jak wyglądała rybka, którą złowił rybak ?
  • O co rybka poprosiła rybaka ?
  • Jaka była żona rybaka ? ( możemy wyjaśnić dziecku pojęcie chciwość)
  • Czego chciała żona rybaka ?
  • Co się stało przy kolejnym żądaniu rybki ?

 

  1. „Co tonie?”– zabawa badawcza

 

Potrzebne materiały:

  • Miska
  • Woda
  • Różne przedmioty

 

Przebieg zabawy:

Rodzic nalewa wodę do miski i wraz z dzieckiem przygotowuje różne przedmioty, które będą wkładać do miski (ważne, żeby przedmioty były zróżnicowane i niektóre unosiły się na wodzie, a niektóre tonęły). Następnie delikatnie wkładają przedmioty do miski i obserwują, jak się one zachowują. Dziecko stara się określić materiał, z którego są zrobione oraz wyjaśnić, dlaczego niektóre rzeczy pływają, a inne toną.

 

  1. „Złota rybka” – praca plastyczna

 

Potrzebne materiały:

  • miska
  • woda
  • płyn do mycia naczyń
  • niebieska farba
  • słomka do napojów
  • kartka z bloku technicznego, biała, format A4
  • papier kolorowy
  • klej
  • nożyczki
  • przedmioty, od których możemy odrysować koła różnych wielkości.

 

  • Przebieg:

Z wody, farby i płynu do naczyń dmuchając przez rurkę robimy pianę tak, aby wyszła poza brzegi miski. Następnie do powstałej piany przykładamy biała kartkę z bloku technicznego. Kartkę zostawiamy do wyschnięcia.

Odrysowujemy koła od przedmiotów w różnych rozmiarach – przykładowe rozmiary:

  • duże (średnica 8 cm),
  • średnie (średnica 4 cm) ,
  • małe (średnica 3 cm)
  • oraz najmniejsze (średnica 2 cm) w wybranych przez siebie kolorach.

Następnie wycinamy wszystkie koła i składamy je na pół. Z dwóch dużych kół robimy brzuch ryby, z dwóch średnich kół przyklejamy ogon, z małego koła robimy płetwę, a z bardzo małego koła wykonujemy usta rybki. Możemy wykonać dowolną wybraną przez siebie liczbę ryb, mogą mieć też różne rozmiary. Na końcu wycinamy małe białe kółeczka i mniejsze czarne, z których wykonujemy oczy rybek.

Z małych zielonych kół robimy wodorosty, przyklejając je jedno na drugim.

 

Przykład powstałej pracy:

_____________________________________________________________________________________________________________

PIĄTEK  16.04.2021

Temat:  Calineczka

 

Zapraszam na teatrzyk pt. „Calineczka”.

https://youtu.be/ZrmkGInrBQ8

 

  1. Rozmowa na temat przedstawienia:
  • Skąd wzięła się Calineczka?
  • Gdzie spała Calineczka?
  • Kto zabrał Calineczkę z domu?
  • Dlaczego ropucha ją zabrała?
  • U kogo zamieszkała Calineczka?
  • Kogo spotkała w tunelach u Kreta?
  • Jak pomogła Calineczka Jaskółce?
  • Jak uciekła Calineczka od Myszy i Kreta?
  • Kogo spotkała w kwiatach?
  • Co otrzymała Calineczka w ślubnym prezencie?

 

  1. Łąka dla Calineczki – zabawa plastyczna

 

Potrzebne materiały:

  • kartka formatu A4 (kolorowa lub biała) + zielona kartka
  • klej
  • nożyczki
  • bibuła, żółta kartka lub zdjęcie dziecka
  • papierowe foremki na muffinki

 

Wykonanie:

Foremka do muffinki będzie naszym kielichem kwiata. W środek można nakleić kuleczki z bibuły, zdjęcie dziecka (wtedy będzie kwiatowym ludzikiem, jak Calineczka) lub żółte kółeczko. Z zielonej kartki robimy łodyżkę i listki.

 

Przykłady prac:

https://www.arbuziaki.pl/wp-content/uploads/2019/01/prezent-na-dzien-babci-i-dziadka-29.jpg

 

https://4.bp.blogspot.com/-m4NcpYYA4DA/WHTJaVRWKfI/AAAAAAAAPT8/b1scAY-_tLUEGjYiR-3BPPVcHW1JPSGGQCLcB/s640/10347612_767659186646375_6843802759251924225_n.jpg

 

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRnsnz0jICIP7h7pje9db4J6PdjYeIg0CqTQ-GYamBsYWQh9agx35VG_PogFBLGK4Ldrz0&usqp=CAU

 

 

  1. Kwiatkowa matematyka – zabawa matematyczna.

 

Potrzebne materiały:

  • Kółeczka dowolnej wielkości (narysujcie kółeczka na kartce, a dzieci niech spróbują samodzielnie je wyciąć) lub plastikowe nakrętki

 

Przebieg zabawy:

Zadaniem dziecka będzie układanie kwiatów z daną liczbą płatków.

Na początek Rodzic mówi ile płatków ma mieć kwiatuszek – dziecko układa (trzy, cztery).Później zabawę można utrudnić i zamiast mówić klaskać lub stukać (trzy, cztery razy) – dziecko liczy stuknięcia lub klaśnięcia i układa tyle płatkówile usłyszało stuknięć.

 

  1. „Taniec kwiatów” – zabawa ruchowa do muzyki

Zachęcam Państwa do improwizacji tanecznej przy utworze P. Czajkowskiego pt. „Walc kwiatów” https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc&ab_channel=swiatloczula z użyciem kolorowych chustek, wstążek, kawałków bibuły. Poczujcie się jak na wiosennej łące i zatańczcie z Calineczką.