PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska
ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019
2. Innowacje Pedagogiczne:
- "Time for English" - nauka języka angielskiego przez zabawę.
3. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2020 - 2025
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf
3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2020- 2021
DZIAŁANIA ROCZNE DO KONCEPCJI PRACY SAMORZĄDOWEGO PRZEDSZKOLA NR 77
„Dbam o siebie i świat ”
Zatwierdzony do realizacji przez Radę Pedagogiczną Samorządowego Przedszkola nr 77 „Magiczne Siódemki” w dniu 11.09.2020r.
Cele główne:
|
|
Zadania do realizacji:
KSZTAŁTOWANIE POSTAWY DBANIA O ZDROWIE WŁASNE I INNYCH |
||
Działania |
Termin |
Grupy |
Zorganizowanie spotkań dzieci z ekspertami w dziedzinie zdrowia na terenie przedszkola w formie multimedialnej: np. z pielęgniarką, lekarzem pediatrą, stomatologiem, dietetykiem. |
Cały rok |
I,II,III,IV,V,VI |
Promowanie zdrowego stylu życia i zdrowego odżywiania się poprzez kontakt dzieci |
styczeń |
I,II,III,IV,V,VI |
Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i higieny otoczenia za względów zdrowotnych. Kształtowanie umiejętności : prawidłowego mycia rąk, mycia zębów, korzystania z toalety, wdrażanie do mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety, dbania o schludny wygląd ubrania, włosów, paznokci. |
Cały rok |
I,II,III,IV,V,VI |
„Turniej wiedzy o zdrowiu”- pomiędzy grupami 5-6- latków i 3-4-latków. Zorganizowanie międzygrupowych (grupowych) zawodów w dwóch grupach wiekowych podczas, których dzieci będą miały możliwość pochwalenia się posiadaną wiedzą n/t zdrowego sposobu odżywiania się i zasad higieny, kultury związanej ze spożywaniem posiłków i pobytem w łazience |
Maj 2021 |
I,II,III,IV,V,VI |
Udział w akcjach i kampaniach prozdrowotnych i proekologicznych oraz humanitarnych. |
Cały rok |
I,II,III,IV,V,VI |
Zorganizowanie w każdej grupie „Mini ogródków warzywnych, zielników” do prowadzenia obserwacji i doświadczeń przyrodniczych związanych z hodowlą różnych roślin: fasoli, zbóż, ziół, warzyw ( w Sali i ogrodzie) |
II – V.2021
|
I,II,III,IV,V,VI |
Systematyczne realizowanie tematyki promującej zdrowy styl życia: Planowanie bloków tematycznych: „Czyste ręce zdrowia więcej”, „Znam zasady kulturalnego zachowania przy stole i w łazience”, „Zboża zjadamy, energię z nich mamy”, „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, „Kto chce zdrowe zęby mieć musi tylko chcieć”, „Jak powstaje chleb?”, „Czysta woda zdrowia doda”, „Teatr na talerzu”, „W spiżarni”, „Poznaj potrawę po smaku i zapachu”, „Chcę zostać kucharzem” |
Cały rok |
I,II,III,IV,V,VI |
„Wiem, że zdrowo jem” - Opracowywanie przez wszystkie grupy z intendentką propozycji posiłków do jadłospisu. Zamieszczanie informacji przy jadłospisie, która grupa jest współautorem jadłospisu na dany dzień. Motywowanie dzieci do zjadania zaplanowanych przez siebie potraw: surówek, kasz, zup. |
Cały rok |
I,II,III,IV,V,VI |
„Zabawy w kucharza” – zajęcia kulinarne, samodzielne przygotowywanie zdrowych posiłków, przekąsek przez dzieci takich jak: sałatki, kanapki, surówki z wykorzystaniem sezonowych warzyw i owoców. Zachęcanie dzieci do zjadania warzyw, przypominanie o ich znaczeniu dla zdrowia, pobudzanie zmysłu smaku, węchu, wzroku przez samodzielne przygotowywanie i zjadanie ich |
IV 2021 |
I,II,III,IV,V,VI |
Uczestnictwo w ogólnopolskim programie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” ze szczególnym uwzględnieniem modułu „Dbamy o zdrowie z Małym Misiem” |
12.10.-13.11.2020 |
I,II,III,IV,V,VI |
„Trzymaj formę” – codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe, w sali lub w ogrodzie z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych, inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej. |
Codziennie |
I,II,III,IV,V,VI |
Zestawy zabaw lub ćwiczeń ruchowych, raz lub dwa razy w tygodniu w ramach zajęć głównych, (w zależności od grupy wiekowej). |
Raz/dwa razy w tygodniu |
I,II,III,IV,V,VI |
Zabawy z wykorzystaniem: labiryntu, ścieżki ekologiczno-edukacyjnej, toru przeszkód w ogrodzie przedszkolnym oraz tablic edukacyjnych. |
Raz w miesiącu |
I,II,III,IV,V,VI |
„Modnie i wygodnie” – zorganizowanie pokazu modny na sportowy strój. |
V 2021 |
IV,V,VI |
KSZTAŁTOWANIE POSTAW PROEKOLOGICZNYCH
|
||
„Co mogą zrobić dzieci, żeby Ziemia była bez śmieci?” – przeprowadzenie cyklu zajęć. Wdrażanie do segregacji odpadów – zakupienie/wykonanie do każdej sali pojemników w odpowiednich kolorach do segregacji śmieci (papier, plastik, szkło). Wykorzystywanie surowców wtórnych do prac dzieci. Systematyczne prowadzenie zajęć o tematyce ekologicznej we wszystkich grupach wiekowych np.: - po co segregujemy śmieci? - jak możemy dbać o świat? - zdrowy świat to zdrowy człowiek |
XI -IV |
I,II,III,IV,V,VI |
Uczestnictwo w ogólnopolskim programie „Kreatywny Przedszkolak – Kreatywne Dziecko” w ramach, którego dzieci wykonują raz w miesiącu pracę z wykorzystaniem wtórnych produktów. |
X-V |
I,II,III,IV,V,VI |
Uczestnictwo w ogólnopolskim programie „Zabawa sztuką” |
X-V |
I,II,III,IV,V,VI |
Uczestnictwo w ogólnopolskim programie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” ze szczególnym uwzględnieniem modułu „Zmisiowany Eko-kalendarz” |
XI - IV |
I,II,III,IV,V,VI |
Prowadzenie w ogrodzie mini ogródka warzywnego oraz rabatek kwiatowych. |
III-VI |
I,II,III,IV,V,VI |
Gromadzenie w salach materiałów przyrodniczych (kasztany, żołędzi itp.), - organizowanie zabaw z elementami pedagogiki alternatywnej promującej wykorzystywanie w zabawie naturalnych elementów, rozwijanie twórczości poprzez wykorzystywanie dostępnych przedmiotów, manipulacje naturalnymi surowcami, np. - wykonywanie prac „Dary natury” do kącików przyrody, - zabawy matematyczne w poszczególnych grupach z wykorzystaniem materiału przyrodniczego (kasztany, żołędzie, szyszki, liście itp.) - teatrzyki z wykorzystaniem wykonanych przez dzieci figurkami z materiałów recyklingowych, darów natury - przesypywanie, segregowanie i przelewanie płynów, kasz, makaronów, kasztanów, żołędzi, kamyków, zakrętek - samodzielne wykonywanie zabawek |
X-XII |
I,II,III,IV,V,VI |
Obcowanie z przyrodą poprzez zabawy, wycieczki, spacery, obserwowanie zjawisk występujących w danej porze roku w różnych środowiskach przyrodniczych. |
Cały rok szkolny |
I,II,III,IV,V,VI |
Włączenie rodziców w program „Pogromcy Jednorazowego Plastiku” - wykorzystywanie w przedszkolu (na ubrania zapasowe w szatni, stroje do gimnastyki, pościel w gr. I i II) uszytych przez Rodziców siatek, worków z różnych materiałów (np. stare ubrania, firanki), - likwidację plastikowych siatek z użycia w przedszkolu |
X |
I,II,III,IV,V,VI |
Udział w akcji „Dokarmiamy ptaki zimą”. |
XII-II |
I,II,III,IV,V,VI |
Organizowanie zabaw sensorycznych i eksplorowanie środowiska poprzez zabawy |
Cały rok szkolny |
I,II,III,IV,V,VI |
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Działania |
Efekty |
Termin |
Udział rodziców w uroczystościach grupowych, piknikach i zabawach organizowanych w przedszkolu i w ogrodzie. |
Rodzice czynnie uczestniczą w życiu przedszkola. |
Według harmonogramu |
Systematyczne informowanie rodziców |
Rodzice znają wymagania edukacyjne |
Cały rok na bieżąco |
Przekazywanie informacji poprzez gazetkę i artykuły dla rodziców. Organizowane sprawnego przepływu informacji – przedszkole – rodzice – wprowadzenie komunikacji e – mailowej. |
Rodzice są na bieżąco informowani |
Cały rok |
Systematyczne prowadzenie przedszkolnej strony internetowej – dostosowanie je do potrzeb rodziców. |
Rodzice na bieżąco są informowani |
Cały rok |
Organizowanie warsztatów prowadzonych przez nauczycieli i specjalistów. |
Przedszkole wspomaga rodziców |
Cały rok wg harmonogramu |
Organizowanie spotkań integracyjnych dla rodziców, warsztaty dla dzieci i rodziców. |
Rodzice obserwują osiągnięcia dziecka, uczestniczą w sytuacjach edukacyjnych. |
Wg harmonogramu |
Badanie potrzeb i oczekiwań rodziców poprzez ankiety, wywiady, rozmowy kreatywne, skrzynkę pytań. |
Przedszkole zna potrzeby i oczekiwania rodziców. |
Na bieżąco |
Pomoc rodziców w doposażeniu przedszkola, pozyskiwanie sponsorów, wspólna organizacja wycieczek, wyjazdów, imprez przedszkolnych. |
Rodzice wspomagają przedszkole |
Cały rok |
Uwzględnianie w planowaniu pracy przedszkola uwag i spostrzeżeń rodziców. |
Rodzice czują się współgospodarzami przedszkola. |
Cały rok |
Organizowanie w przedszkolu spotkań |
Rodzice włączają się w edukację wychowanków |
Cały rok |
Promowanie wśród rodziców wiedzy |
Rodzice znają jakość pracy przedszkola. Obserwują osiągnięcia swoich dzieci. |
Według planu |
Włączenie rodziców do współorganizacji uroczystości przedszkolnych (wykonanie strojów, pomoc w wykonaniu dekoracji, organizowane atrakcji dla dzieci) |
Rodzice czują się współodpowiedzialni za organizację pracy przedszkola. |
Zgodnie z kalendarzem imprez |
Wzbogacanie wiedzy rodziców na temat zdrowi i rozwoju ruchowego poprzez artykuły dla rodziców. |
Rodzice mają wiedzę na temat możliwości rozwojowych dziecka |
Cały rok |
Włączanie rodziców w akcje charytatywne organizowane na terenie przedszkola:
|
Włączanie się Rodzin w akcje społeczne |
Cały rok |
KONKURSY, KIERMASZE DLA DZIECI I RODZICÓW ORGANIZOWANE W PRZEDSZKOLU W ROKU SZKOLNYM 2020/2021
Rodzaj konkursu |
Dla kogo przeznaczony |
Termin |
Udział w VI Ogólnopolskim Maratonie Przedszkolaka |
Dzieci i rodziców |
28.09.-17.10.2020 |
Konkursy dla dzieci i rodziców: - plastyczny „Ekologiczne ozdoby świąteczne”
|
Dzieci i rodziców |
Grudzień 2020 |
Konkurs plastyczny na najstraszniejszego potwora śmieciowego
|
Dzieci i rodziców |
Marzec 2021 |
IV edycja konkurs rodzinnego na wzór programu „Mam talent” |
Dzieci z rodzinami |
maj 2021r. |
ARTYKUŁY DLA RODZICÓW ROK SZKOLNY 2020/2021
Tematyka artykułów |
Termin |
Ruch to zdrowie. |
Czerwiec 2021 |
Pijmy wodę! |
Maj 2021 |
Zero Waste - nowa moda, czy sposób na życie? |
Kwiecień 2021 |
Zdrowe słodycze. |
Marzec 2021 |
Jak ubieranie wspiera nasze zdrowie? |
Luty 2021 |
Nie wyrzucaj - wykorzystaj!... i wspieraj kreatywność swojego dziecka. |
Styczeń 2021 |
Czy "Eko" znaczy zdrowiej? O składach i ekologicznej żywności słów kilka... |
Grudzień 2020 |
Pogromcy Jednorazowego Plastiku |
Listopad 2020 |
Higiena - wyzwanie dzisiejszych czasów. |
Październik 2020 |