PLAN ROCZNY
1. Program nauczania
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska
ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019
2. Innowacje Pedagogiczne:
- "Time for English" - nauka języka angielskiego przez zabawę.
3. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2020 - 2025
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf
3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2023- 2024
Kierunki |
Działania |
Kształtowanie świadomości społecznej, wzmacnianie przynależności do grupy |
- kształtowanie podstawowych umiejętności komunikacyjnych; - rozwijanie umiejętności formułowania prostych wniosków na podstawie obserwacji i własnych doświadczeń; - kształtowanie umiejętności przestrzegania obowiązujących reguł; - kształtowanie umiejętności nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami, rozpoznawania ich potrzeb, zgodnej współpracy z innymi, z zachowaniem obowiązujących norm i reguł kultury osobistej; - przygotowanie do sprawiedliwego i uczciwego oceniania zachowania postaw społecznych - zapoznanie z podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymi z roli przedszkolaka oraz członka przedszkolnej społeczności, rodziny i kraju; - rozwijanie empatii, umiejętności podejmowania działań mających na celu pomoc słabszym i potrzebującym, umiejętności rozwiązywania konfliktów i sporów. - kształtowanie postaw wyrażających szacunek do symboli i tradycji narodowych oraz tradycji związanych z rodziną, przedszkolem i społecznością lokalną;
|
Budowanie odporności emocjonalnej |
- stwarzanie w przedszkolu warunków do rozwijania u dzieci zdolności do kierowania swym zachowaniem tak, aby mogły rozwiązywać do końca zadania, które wymagają wysiłku i opanowania napięć. - wdrażanie dzieci do rozumienia komunikatów werbalnych i niewerbalnych drugiej osoby, a także przekazywanie komunikatów tak, aby druga osoba dokładnie je zrozumiała. - kształtowanie nawyku doprowadzania do końca rozpoczętych zadań i wzmacnianie wytrwałości w dążeniu do celu. - Rozwijanie zdolności do znoszenia nadmiernych napięć emocjonalnych i trening w zakresie mobilizowania sił w obranym kierunku - Hartowanie, czyli organizowanie dla dziecka sytuacji trudnych. Muszą być one dostosowane do możliwości dziecka tak, aby potrafiło je samodzielnie pokonać. - stosowanie gier - wywołują one gwałtowny wzrost napięcia. Chęć wygrania sprawia, że dziecko podejmuje wysiłek i stara się wytrwać do końca. Jeżeli wygra przeżyje sukces i zwiększy swoją odporność. Gdy przegra uczy się znosić porażkę z nadzieją, że wystarczy się lepiej postarać i wszystko może się udać. - kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w różnych formach ekspresji;
|
Dalsze stosowanie szerokiej oferty zabaw wyciszających podczas zajęć i w ciągu całego dnia. |
- kształtowanie umiejętności posługiwania się umiarkowanym głosem - stosowanie zabaw paluszkowych - wykorzystywanie muzyki klasycznej i relaksacyjnej jako formy wyciszania - stworzenie miejsca relaksacji i wyciszenia w salach przedszkolnych |
Kontynuacja działań w zakresie edukacji ekologicznej. |
- wykorzystanie materiałów recyklingowych do prac plastycznych i różnorodnych zajęć - obchodzenie świąt w zakresie edukacji ekologicznej (Światowy Dzień Wody (22 marca), Dzień Ptaków (1 kwietnia), Światowy Dzień Zdrowia (7 kwietnia) Dzień Ziemi (22 kwietnia) |
Dalsze rozwijanie u dzieci umiejętności budowania dłuższej wypowiedzi na podany temat oraz słuchania innych. |
- czytanie utworów literackich i analiza ich treści - organizowanie zabaw z:
- układanki obrazkowe, rymowanki, zagadki słowno-obrazkowe, zabawy dydaktyczne (rozwijanie słownictwa, utrwalanie nazw oraz cech przedmiotów, osób i czynności; − spacery, zabawy badawcze, rozmowy prowadzone przy obrazkach - słuchanie opowiadań, praca z wykorzystaniem obrazków, w tym układanie zakończeń do opowiadania i historyjek obrazkowych - prowadzenie zabaw doskonalących poprawną wymowę głosek |
Dalsze wdrażanie dzieci do szeroko pojętej samodzielności i samoobsługi podczas zajęć i w ciągu całego dnia oraz używania form grzecznościowych. |
- angażowanie dzieci w dyżury (od stolików, zabawek, łazienki, szatni, książek, kwiatków) - nie wyręczanie dzieci w czynnościach samoobsługowych - zwracanie uwagi na używanie zwrotów grzecznościowych w każdej sytuacji - „Gospodarcze piątki” porządkowanie Sali i szufladek osobistych w każdy piątek - dbanie o ład i estetykę w salach przedszkolnych |
PROGRAMY EDUKACYJNE
Nazwa programu |
Grupy |
Termin |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Mały Miś w świecie wielkiej literatury” |
III, VI, V |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Zabawa sztuką” |
II, IV, V |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Angielski jest fun- tastyczny” |
III |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolska akcja ,,Zdrowo i sportowo” |
I, II, III, IV, V, VI |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt „Kubusiowi przyjaciele natury” |
III, IV, V |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt „Z darami natury świat nie jest ponury” |
III |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt „Z Kicią Kocią maluchy zmieniają się w zuchy!” |
I, II |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Projekt „Witaminki” |
I, |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
Ogólnopolski projekt „Skąd się biorą produkty ekologiczne” |
VI |
Cały rok szkolny 2023/2024 |
KONKURSY
Rodzaj konkursu |
Termin |
VII Międzyprzedszkolny Konkurs Wiedzy Patriotycznej ,,Kraków moje miasto – Polska moja Ojczyzna” |
16.11.2023 |
Konkurs Rodzinny „Bożonarodzeniowe Anioły” |
20.12.2023 |
Konkurs Rodzinny „Wielkanocna Palma” |
21.03.2024 |
Kiermasze świąteczne |
21.12.2023 21.03.2024 |