GRUPA 5 CZARODZIEJE
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA LISTOPAD 2025
POLSKA- NASZA OJCZYZNA
- Rozwijanie poczucia przynależności narodowej wprowadzenie nazw symboli narodowych
- Wprowadzenie nazw symboli narodowych: godło, flaga
- Zapoznanie z mapą Polski, odszukanie naszego miasta, stolicy Polski
- Słuchanie hymnu polskiego i wspólne śpiewanie z nauczycielką
- Poznanie legend dotyczących historii państwa Polskiego
- Budzenie zainteresowania literami, rozwijanie słuchu fonematycznego- wprowadzenie graficznego obrazu litera T,t
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3
BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI
• Wprowadzenie pojęcia: baśń, bajka
• Rozwijanie zainteresowania książką, wypowiadanie się nt. oglądanej książki, poprawne układanie zdań, budowanie dłuższych wypowiedzi
• Wdrażanie do uważnego słuchania bajek/baśni czytanych przez nauczyciela
• Rozpoznawanie i podawanie imion/nazw bohaterów znanych bajek, odróżnianie dobra od zła
• Wcielanie się w role poznanych bohaterów – zabawy dramowe
• Dobieranie charakterystycznych elementów do bajkowych postaci
• Zapoznanie z wyglądem zapisu cyfrowego liczby 3, pokaz zapisu cyfrowego liczby 3, rozwijanie umiejętności przeliczania , posługiwanie się poznanymi cyframi
• Zapoznaniez literą „I”, „i” małą i wielką drukowaną i pisaną, rozwijanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia utrwalające literę „I”, „i”
FIGLE I PSOTY PANA LISTOPADA
- Bogacenie zakresu wiadomości dzieci, dotyczącego zjawisk atmosferycznych, które występują późną jesienią
- Doskonalenie umiejętności dbania o własne zdrowie
- Poznanie obiegu wody w przyrodzie
- Zdobywanie wiadomości na temat roli wiatru w przyrodzie i sposobów jego wykorzystania przez człowieka
- Porównywanie liczebności zbiorów przez przeliczanie i grupowanie w pary
- Układanie historyjek obrazkowych kilkuelementowych z zachowaniem chronologii wydarzeń
- Wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami, samodzielnego formułowania wniosków
- Poznanie pracy listonosza-droga listu
- Budzenie zainteresowania literami, rozwijanie słuchu fonematycznego- wprowadzenie graficznego obrazu litera U,u
JESIEŃ POD PARASOLEM
• Obserwowanie pogody i zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla późnej jesieni, określanie zmian: ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach
• Rozwijanie zasobu słownictwa poprzez poznawanie i kojarzenie z nazwą nowych przedmiotów, zjawisk i zdarzeń
• Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg dwóch cech: przeliczania oraz porządkowania zbiorów
• Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
• Zapoznanie z literą „K”, „k” małą i wielką drukowaną i pisaną, rozwijanie słuchu fonematycznego, ćwiczenia utrwalające literę „K”, „k”
• Kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA WRZESIEŃ 2025:
RAZEM W GRUPIE
- Rozwijanie umiejętności zgodnego współżycia w grupie – „Kodeks przedszkolaka” ustalenie zasad obowiązujących w naszej grupie i przestrzeganie go
- Kształtowanie umiejętności zgodnego współdziałania z innymi dziećmi w zabawach i prostych sytuacjach zadaniowych
- Kształtowanie umiejętności słuchania i kulturalnego prowadzenia rozmowy, uświadomienie roli właściwego zachowania się w różnych sytuacjach
- Kształtowanie orientacji w schemacie ciała w odniesieniu do siebie: różnicowanie pojęć lewa, prawa
- Utrwalenie zasad bezpiecznej zabawy w Sali i ogrodzie w ogrodzie przedszkolnym
- Uczenie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami-rówieśnikami i pracownikami przedszkola
WSPOMNIENIA Z WAKACJI
• Umożliwienie dzieciom spontanicznej aktywności ruchowej i werbalnej w trakcie zabaw dydaktyczno-wychowawczych
• Wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat
• Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na temat wakacji; zapoznanie z cechami charakterystycznymi dla lata
• Zapoznanie z mapą Polski, kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych elementów dla krajobrazów górskiego i nadmorskiego
• Wyrażenie przeżyć wakacyjnych w zabawach plastycznych
• Gromadzenie pamiątek z wakacji – utworzenie kącika wakacyjnego
MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA
• Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym i pieszym
• Kształtowanie nawyków służących zachowaniu bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu, na ogrodzie, na spacerze
• Poznanie adresu zamieszkania i imion rodziców
• Wskazywanie i podawanie nazw figur geometrycznych
• Zapoznanie dzieci z pracą Policjanta
• Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat
PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ
• Pogłębienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie jesienią
• Wdrażanie do poszanowania przyrody i wrażliwości na jej piękno
• Zapoznanie z gatunkami drzew rosnących w Polsce i ich owocami
• Poznanie darów jesieni
• Kształtowanie umiejętności sprawnego przeliczania w zakresie możliwości dzieci
• Kształtowanie umiejętności klasyfikowania wg jednej cechy