PLAN ROCZNY
1. Program nauczania
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska
ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019
2. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2024 - 2028
http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf
3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2025- 2026
JESTEM BEZPIECZNY W PRZEDSZKOLU I POZA NIM
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
1.Zapoznanie
4. Umiejętne rozwijanie konfliktów z rówieśnikami, dostarczanie przykładów
|
Dziecko: ·rozumie konieczność wprowadzenia umów oraz ich przestrzegania · zna pomieszczenia i przedmioty przedszkolne oraz korzysta z nich zgodnie z ich przeznaczeniem. · bierze aktywny udział w zabawie przestrzegając zasad zachowania · przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, stara się w zgodzie współdziałać z innymi dziećmi; · wie jak zachować się w sytuacjach zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc; · zna niebezpieczeństwa wynikające z zabaw w niedozwolonych miejscach lub też niedozwolonymi przedmiotami |
BEZPIECZNIE BAWIĘ SIĘ W DOMU I NA PODWÓRKU.
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
1.Jestem bezpieczny
2. Zwrócenie uwagi na zachowania się podczas wycieczek, spacerów i na placach zabaw.
4.Zapobieganie wypadkom
5.Pierwsza pomoc przedmedyczna –zajęcia prowadzone przez Ratownika Medycznego
|
Dziecko: · zna zasady bezpiecznego zachowania się w domu i rozumie konieczność przestrzegania ich (ogień, prąd , leki, środki chemiczne i inne zagrożenia) · bezpiecznie posługuje się przedmiotami · wskazuje niebezpieczne przedmioty w domu, · wskazuje bezpieczne i niebezpieczne miejsca zabaw · wie jak zachować się podczas spacerów po okolicy i wycieczek · ma zaufanie do ludzi pracujących w służbach ratowniczych · wie jak należy zachować się gdy zgubi się w sklepie , teatrze itp. · wymienia skutki niebezpiecznych zabaw · wie jak należy udzielić pierwszej pomocy, jaki numer alarmowy służb medycznych oraz policji |
WIEM JAK ZACHOWAĆ SIĘ W KONTAKTACH Z OBCYMI OSOBAMI.
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
1.Zdefiniowanie pojęcia osoby obcej, 2.Uświadomienie dzieciom, że nie wszyscy dorośli zasługują na zaufanie. 3.Wyczulenie na zachowania obcych. 4.Uświadomienie, iż osoba wyglądająca przyjaźnie może być dla nas zagrożeniem. |
Dziecko: · wie, jak zachować się w kontaktach · wie, że nie wolno przyjmować prezentów od obcych; · przestrzega zakazu wsiadania do pojazdów osób nieznajomych; |
KOCHAM ZWIERZĘTA, ALE WIEM ŻE MOGĄ BYĆ NIEBEZPIECZNE
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
1.Kształtowanie przyjaznego stosunku do zwierząt z zachowaniem ostrożności 2.Dostarczenie możliwości obserwowania zwierząt 3.Uświadomienie w jakich sytuacjach zwierzęta mogą być groźne(wystraszone, chore, bezpańskie) |
Dziecko: · wie jak zachowuje się chory gołąb, pies,itp.; jak wygląda tabliczka informująca, że teren jest strzeżony przez psa, · wie,gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach; · reaguje na krzywdę zwierząt |
ZNAMY STANDARDY OCHRONY DZIECI
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
1.Zapoznanie dzieci z ich prawami i obowiązkami 3. Umiejętne rozwijanie konfliktów z rówieśnikami, dostarczanie przykładów z literatury dziecięcej |
Dziecko: · zna swoje prawa i obowiązki · Wie do kogo może się zwrócić o pomoc |
ZDROWIE – RUCH, HIGIENIA, ODŻYWIANIE I ZDROWIE PSYCHICZNE
Cele i zadania |
Przewidywane osiągnięcia dzieci |
· „Trzymaj formę”–codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe w sali gimnastycznej lub w ogrodzie z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej. · Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:- organizowanie spacerów i wycieczek, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, międzygrupowych spartakiad, zawodów, itp. |
Dziecko: · aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych · Poprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe · Poprawia swoją wytrzymałość i sprawność fizyczną |
· Systematyczne realizowanie tematyki promującej zdrowy styl życia, zdrowe odżywianie i zasady higieny. · Planowanie bloków tematycznych: „Czyste ręce zdrowia więcej”, „Znam zasady kulturalnego zachowania przy stole i w łazience”, „Zboża zjadamy energię z nich mamy”, „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, „Kto chce zdrowe zęby mieć musi tylko chcieć”, „Czysta woda zdrowia doda”, W spiżarni”, „Poznaj potrawę po smaku i zapachu”, „Chcę zostać kucharzem” |
Dziecko: · Wie, które produkty są zdrowe, a które nie służą zdrowiu, · Bierze aktywny udział w zajęciach na temat zdrowia, · Zna podstawowe zasady higieny i je przestrzega podczas pobytu w przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym |
· Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i higieny otoczenia za względów zdrowotnych. · Kształtowanie umiejętności : prawidłowego mycia rąk, mycia zębów, korzystania z toalety, wdrażanie do mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety, dbania o schludny wygląd ubrania, włosów, paznokci. · Wyposażanie dzieci w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa, kształtowanie świadomości dzieci na temat tego co służy a co zagraża zdrowiu. |
Dziecko: · Zna i stosuje podstawowe zasady higieny, · Potrafi poprawnie myć ręce i korzystać z toalety, · Wie, co służy, a co zagraża zdrowiu |
Stosowanie szerokiej oferty zabaw wyciszających podczas zajęći w ciągu całego dnia |
Dziecko: · Bierze udział w zabawach relaksacyjnych · Wycisza i relaksuje się |
· Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. |
Dziecko: · Zna plan dnia w przedszkolu, · Czuje się bezpiecznie i pewnie w placówce przedszkolnej |
· Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia. |
· nabywa umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych · doskonali umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej · minimalizuje zachowania agresywne w przedszkolu |
· przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej: · nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie · mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji |
· Rozróżnia emocje na przyjemne i nieprzyjemne, · Wie, że każdy ma emocje · Nie podejmuje działań pod wpływem emocji |
PROGRAMY EDUKACYJNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2025/2026
Nazwa programu |
Grupy |
Termin |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Piątka dla Natury” |
I, III, |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny „Czuciaki” z Bliżej Przedszkola |
I, II, III, IV, V, VI |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Czyściochowa Akademia” |
I |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Ogólnopolska akcja ,,Zdrowo i sportowo” |
I, II, III, |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Ogólnopolski program „Kreatywny przedszkolak – kreatywne dziecko” |
II, V |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Program „Czyste powietrze wokół nas” |
V |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Program „Skąd się biorą produkty ekologiczne” |
V |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Program „Kubusiowi Przyjaciele natury” |
I |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Projekt „Razem w różnorodności” |
III |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
Projekty wewnętrzne E. Bartnik „Teatr”, „Zawody” |
III |
Cały rok szkolny 2025/2026 |
KONKURSY 2025/2026
Rodzaj konkursu |
Dla kogo przeznaczony |
termin |
Międzyprzedszkolny Konkurs Wiedzy Patriotycznej „Kraków moje miasto – Polska moja Ojczyzna”
|
Dzieci z pobliskich przedszkoli |
20.11.2025 |
Świąteczny Konkurs kulinarny dla dzieci i rodziców „Bożonarodzeniowe ciasta i ciasteczka”
|
Dzieci i rodziców |
do 17 grudnia 2025 |
Kiermasz Bożonarodzeniowy |
Dzieci i rodziców |
18 grudzień 2025 |
Wielkanocny Konkurs świąteczny „Palma wielkanocna”
|
Dzieci i rodziców |
do 25 marca 2026 |
Kiermasz Wielkanocny
|
Dzieci i rodziców |
26 marzec 2026 |