Samorządowe Przedszkole nr 77

PLAN ROCZNY

1. Program nauczania

PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW NAUCZANIA OBOWIĄZUJĄCY W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

1. Program edukacji przedszkolnej
wspomagający rozwój aktywności dzieci „Nasze Przedszkole”
Autorzy: Małgorzata Kwaśniewska, Wiesława Żaba-Żabińska

ISBN 978-83-7491-268-6
Wydawnictwo MAC Kielce
Otrzymał numer dopuszczenia P77-01-2019

 

2. Plan Doradztwa Zawodowego "Kim chcesz być, Przedszkolaku?" na lata 2024 - 2028

 http://images.dlaprzedszkoli.eu/magicznesiodemki/plan-doradztwa-zawodowego-2020-2025-1.pdf

 

3. Roczny Plan Pracy Samorządowego Przedszkola nr 77 na rok szkolny 2025- 2026

JESTEM BEZPIECZNY W PRZEDSZKOLU I POZA NIM

Cele i zadania

Przewidywane osiągnięcia dzieci

1.Zapoznanie
z pomieszczeniami   przedszkola, zabawkami, sprzętami, narzędziami i sposobem korzystania z nich


2.Zapoznanie dzieci zkonsekwencjami   niebezpiecznych zabaw i nieprawidłowych zachowań

 

4. Umiejętne   rozwijanie konfliktów z rówieśnikami, dostarczanie przykładów
z literatury   dziecięcej

 

 

   Dziecko:

·rozumie   konieczność wprowadzenia umów oraz ich przestrzegania

· zna pomieszczenia i przedmioty przedszkolne oraz korzysta z nich zgodnie z ich   przeznaczeniem.

· bierze   aktywny udział w zabawie przestrzegając zasad zachowania
w sali oraz na placu zabaw;

· przestrzega   reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej, stara się w zgodzie   współdziałać z innymi dziećmi;

· wie jak zachować się w sytuacjach zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc;

· zna niebezpieczeństwa wynikające z zabaw w niedozwolonych miejscach lub też   niedozwolonymi przedmiotami

   BEZPIECZNIE BAWIĘ SIĘ W DOMU I NA PODWÓRKU.

Cele i zadania

Przewidywane   osiągnięcia dzieci

 

1.Jestem   bezpieczny
w domu.

 

2. Zwrócenie   uwagi na zachowania się podczas wycieczek, spacerów i na placach zabaw.

 

4.Zapobieganie wypadkom
w czasie wakacji

 

 5.Pierwsza pomoc przedmedyczna –zajęcia prowadzone przez Ratownika Medycznego

 

Dziecko:

· zna zasady bezpiecznego zachowania się w domu i rozumie konieczność   przestrzegania ich (ogień, prąd , leki, środki chemiczne i inne zagrożenia)

· bezpiecznie posługuje się przedmiotami 
i urządzeniami codziennego użytku

· wskazuje niebezpieczne przedmioty w domu,

· wskazuje bezpieczne i niebezpieczne miejsca zabaw

· wie jak   zachować się podczas spacerów po okolicy i wycieczek

· ma   zaufanie do ludzi pracujących w służbach ratowniczych

· wie jak należy zachować się gdy zgubi się w   sklepie , teatrze itp.

· wymienia skutki niebezpiecznych zabaw
z wodą, na   wodzie i pod wodą oraz w górach
i na wsi.

· wie jak należy udzielić pierwszej pomocy, jaki numer alarmowy służb medycznych oraz policji

 

WIEM JAK ZACHOWAĆ SIĘ W KONTAKTACH Z OBCYMI OSOBAMI.

Cele i zadania

Przewidywane   osiągnięcia dzieci

1.Zdefiniowanie   pojęcia osoby obcej,

2.Uświadomienie   dzieciom, że nie wszyscy dorośli zasługują na zaufanie.

3.Wyczulenie   na zachowania obcych.

4.Uświadomienie,   iż osoba wyglądająca przyjaźnie może być dla nas zagrożeniem.

Dziecko:
· zna zagrożenia płynące ze strony innych ludzi
i unika ich

· wie, jak   zachować się w kontaktach
z nieznajomymi,

· wie, że   nie wolno przyjmować prezentów od obcych;

· przestrzega zakazu wsiadania do pojazdów osób nieznajomych;

 

KOCHAM ZWIERZĘTA, ALE WIEM ŻE MOGĄ BYĆ NIEBEZPIECZNE

Cele i zadania

Przewidywane osiągnięcia   dzieci

1.Kształtowanie   przyjaznego stosunku do zwierząt  z zachowaniem ostrożności
w kontaktach z nimi.

2.Dostarczenie   możliwości obserwowania zwierząt
w bezpiecznym otoczeniu oraz nabywanie nowych wiadomości (np. wycieczka do gospodarstwa agroturystycznego).

3.Uświadomienie   w jakich sytuacjach zwierzęta mogą być groźne(wystraszone, chore, bezpańskie)
4.Wskazanie bezpiecznych postaw (postawy obronne ).

Dziecko:
· zna zagrożenia płynące ze świata   zwierząt,

· wie jak   zachowuje się chory gołąb, pies,itp.; jak wygląda tabliczka informująca, że teren jest strzeżony przez psa,
 · wie jak zachować się na widok biegnącego psa w jego kierunku, abyuniknąć pogryzienia, rozpoznaje nieprawidłowe zachowania zwierząt;    

· wie,gdzie szukać pomocy w nagłych sytuacjach;

· reaguje na krzywdę zwierząt

 

ZNAMY STANDARDY OCHRONY DZIECI

Cele i zadania

Przewidywane osiągnięcia dzieci

1.Zapoznanie dzieci z ich prawami i obowiązkami
2.Zapoznanie dzieci z konsekwencjami   swoich zachowań

3. Umiejętne   rozwijanie konfliktów z rówieśnikami, dostarczanie przykładów z literatury   dziecięcej

   Dziecko:

·  zna swoje prawa i obowiązki

 · Wie do kogo może się zwrócić o pomoc

 

ZDROWIE – RUCH, HIGIENIA, ODŻYWIANIE  I ZDROWIE PSYCHICZNE

Cele i zadania

Przewidywane osiągnięcia dzieci

· „Trzymaj formę”–codzienne ćwiczenia poranne i zabawy ruchowe w sali gimnastycznej lub w ogrodzie z wykorzystaniem różnorodnych przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej.

· Tworzenie warunków sprzyjających aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu:- organizowanie spacerów i wycieczek, zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, międzygrupowych spartakiad, zawodów, itp.

   Dziecko:

· aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych

· Poprawnie wykonuje ćwiczenia ruchowe

· Poprawia swoją wytrzymałość i sprawność fizyczną

· Systematyczne realizowanie tematyki promującej zdrowy styl życia, zdrowe odżywianie i zasady higieny.

· Planowanie bloków tematycznych: „Czyste ręce zdrowia więcej”, „Znam zasady kulturalnego zachowania przy stole i w łazience”, „Zboża zjadamy energię z nich mamy”, „Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki”, „Kto chce zdrowe zęby mieć musi tylko chcieć”, „Czysta woda zdrowia doda”, W spiżarni”, „Poznaj potrawę po smaku i zapachu”, „Chcę zostać kucharzem”

Dziecko:

· Wie, które produkty są zdrowe, a które nie służą zdrowiu,

· Bierze aktywny udział w zajęciach na temat zdrowia,

· Zna podstawowe zasady higieny i je przestrzega podczas pobytu w przedszkolu i ogrodzie przedszkolnym

· Kształtowanie przekonania o konieczności stosowania zasad higieny osobistej i higieny otoczenia za względów zdrowotnych.

· Kształtowanie umiejętności : prawidłowego mycia rąk, mycia zębów, korzystania z toalety, wdrażanie do mycia rąk przed posiłkami i po wyjściu z toalety, dbania o schludny wygląd ubrania, włosów, paznokci.

· Wyposażanie dzieci w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, bezpieczeństwa, kształtowanie świadomości dzieci na temat tego co służy a co zagraża zdrowiu.

Dziecko:

· Zna i stosuje podstawowe zasady higieny,

· Potrafi poprawnie myć ręce i korzystać z toalety,

· Wie, co służy, a co zagraża zdrowiu

Stosowanie szerokiej oferty zabaw wyciszających podczas zajęći w ciągu całego dnia

Dziecko:

· Bierze udział w zabawach relaksacyjnych

· Wycisza i relaksuje się

· Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój.

Dziecko:

· Zna plan dnia w przedszkolu,

· Czuje się bezpiecznie i pewnie w placówce przedszkolnej

  • Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie − przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji − współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.

· Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia.

· nabywa umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych

· doskonali umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej

· minimalizuje zachowania agresywne w przedszkolu

· przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej:

· nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie

· mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji

· Rozróżnia emocje na przyjemne i nieprzyjemne,

· Wie, że każdy ma emocje

· Nie podejmuje działań pod wpływem emocji

 

PROGRAMY EDUKACYJNE REALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2025/2026

Nazwa programu

Grupy

Termin

Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Piątka dla Natury”

I, III,

Cały rok szkolny 2025/2026

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Czuciaki” z Bliżej Przedszkola

I, II, III, IV, V, VI

Cały rok szkolny 2025/2026

Ogólnopolski projekt edukacyjny ,,Czyściochowa Akademia”

I

Cały rok szkolny 2025/2026

Ogólnopolska akcja ,,Zdrowo i sportowo”

I, II, III,

Cały rok szkolny 2025/2026

Ogólnopolski program „Kreatywny przedszkolak – kreatywne dziecko”

II, V

Cały rok szkolny 2025/2026

Program „Czyste powietrze wokół nas”

V

Cały rok szkolny 2025/2026

Program „Skąd się biorą produkty ekologiczne”

V

Cały rok szkolny 2025/2026

Program „Kubusiowi Przyjaciele natury”

I

Cały rok szkolny 2025/2026

Projekt „Razem w różnorodności”

III

Cały rok szkolny 2025/2026

Projekty wewnętrzne E. Bartnik „Teatr”, „Zawody”

III

Cały rok szkolny 2025/2026

 

KONKURSY 2025/2026

Rodzaj konkursu

Dla kogo przeznaczony

termin

 

Międzyprzedszkolny Konkurs Wiedzy Patriotycznej „Kraków moje miasto – Polska moja Ojczyzna”

 

Dzieci z pobliskich przedszkoli

20.11.2025

 

Świąteczny Konkurs kulinarny dla dzieci i rodziców „Bożonarodzeniowe ciasta i ciasteczka”

 

 

Dzieci i rodziców

 

do 17 grudnia  2025

 

Kiermasz Bożonarodzeniowy

 

Dzieci i rodziców

 

 18 grudzień  2025

 

Wielkanocny Konkurs świąteczny „Palma wielkanocna”

 

 

Dzieci i rodziców

 

do 25 marca 2026

 

Kiermasz Wielkanocny

 

 

Dzieci i rodziców

 

26 marzec 2026