GRUPA 4 SKRZATY
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA STYCZEŃ 2025:
WITAMY NOWY ROK
- poszerzenie wiedzy na temat pracy zegarmistrza i przedmiotów służących do odmierzania czasu
- odczytywanie pełnej godziny na zegarze ze szczególnym wskazaniem południa i północy
- zapoznanie z nazwami miesięcy w roku i kolejnością ich występowania po sobie
- zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia, próby zapamiętania ich kolejności
- kształtowanie pojęć czasu: wczoraj, dzisiaj, jutro
- kształtowanie koncentracji uwagi, pamięci mechanicznej, logicznego myślenia
- doskonalenie umiejętności cięcia nożycami
ZIMOWA PORA
- określanie charakterystycznych cech zimowego krajobrazu
- zwrócenie uwagi na kolejność wkładania poszczególnych części garderoby oraz dostosowania ubioru do aktualnej pory roku – zimy
- poznanie właściwych zachowań podczas zabaw zimą
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała, dostosowanie ruchów do treści słownej
- zapoznanie z utworami muzyki poważnej, kształcenie ekspresji muzycznej, inwencji twórczej i wyobraźni
- ćwiczenie słuchu fonematycznego
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji
KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA
- kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych członków rodziny
- budzenie szacunku dla wszystkich członków swojej rodziny, a szczególnie do osób starszych
- kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej
- wzmocnienie więzi rodzinnych
- rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej
- zachęcanie dzieci do interesowania się historią swojej rodziny, poświęcania czasu innym
ZWIERZĘTA ZIMĄ
- rozwijanie kompetencji językowych; zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym
- kształcenie umiejętności rozpoznawania wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce po charakterystycznych cechach wyglądu zewnętrznego poznanie ich zachowania, sposobu żywienia, zwyczajów, obserwacja wróbli – stałych mieszkańców naszego kraju
- zachęcanie do dokarmiania ptaków w okresie zimy
- utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt leśnych, które nie zapadają w sen zimowy
- określanie położenia w przestrzeni, posługiwanie się pojęciami: na, pod, obok, w
- doskonalenie umiejętności kreślenia linii pionowych i ukośnych, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki oraz właściwy kierunek kreśleni /góra –dół, lewa – prawa/
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA GRUDZIEŃ 2024:
- CZEKAMY NA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA!
- Poznanie historii o św. Mikołaju.
- Okazywanie wdzięczności za prezenty; zauważamy potrzeby ludzi biedniejszych.
- Spotkanie ze św. Mikołajem w przedszkolu.
- Wdrażanie dzieci do właściwego zachowania w czasie spotkania ze Św. Mikołajem w przedszkolu
- Uświadomienie dzieciom wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci
- Dostarczanie dzieciom wzorów pięknej mowy poprzez literaturę: bajki, opowiadania, wiersze
2. ZIMA CORAZ BLIŻEJ
- Prowadzenie obserwacji pogody oraz kształtowanie nawyku odpowiedniego dobierania stroju do pogody
- Rozwijanie koncentracji, skupienia i wyobraźni podczas słuchania utworów literackich
i muzycznych - Wykonywanie zadań rozwijających orientację na kartce papieru
- Kształtowanie kompetencji matematycznych: rozwijanie umiejętności liczenia
- Rozwijanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe w sali i na powietrzu
- Rozwijanie sprawności manualnych
3. W CAŁYM DOMU PACHNIE LASEM…
- Wprowadzenie świątecznego nastroju.
- Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia.
- Estetyczne wykonywanie ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego i sali.
- Rozwijanie umiejętności matematycznych
- Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem
4. ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA
- Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz chęci aktywnego uczestniczenia
w przygotowaniach do świąt - Wzbogacenie świadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń
- Poznanie i utrwalenie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych w Polsce
- Rozwijanie umiejętności wokalnych (słuchanie i wspólne śpiewanie kolęd)
- Wzajemne okazywanie sobie uczuć i życzliwości
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwaniu się liczebnikami głównymi i porządkowymi
ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK 2024:
- JESIENNA POGODA
- Określanie zmian zachodzących jesienią: ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach
- Rozumienie przemijającego czasu dzień i noc; utrwalenie nazw dni tygodnia
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg dwóch cech: przeliczania oraz porządkowania zbiorów
- Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
- Kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
- Rozwijanie umiejętności zakładania odzieży i obuwia
- KOLOROWA JESIEŃ
- Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku
- Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
- Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania
- Wykorzystywanie darów jesieni do działalności matematycznej
- Rozwijanie sprawności ruchowej
- Rozwijanie sprawności małej motoryki
- WITAMINY HOP DO BRZUSZKA!
- Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody;
- Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych;
- Kształtowanie intuicji matematycznej;
- Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
- Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.
- JESTEM POMOCNY
- Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
- Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
- Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
- Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
- Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
- Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.