Samorządowe Przedszkole nr 77

GRUPA 4 SKRZATY

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA STYCZEŃ 2025:

WITAMY NOWY ROK

- poszerzenie wiedzy na temat pracy zegarmistrza i przedmiotów służących do odmierzania czasu

- odczytywanie pełnej godziny na zegarze ze szczególnym wskazaniem południa i północy

- zapoznanie z nazwami miesięcy w roku i kolejnością ich występowania po sobie

- zapoznanie dzieci z nazwami dni tygodnia, próby zapamiętania ich kolejności

- kształtowanie pojęć czasu: wczoraj, dzisiaj, jutro

- kształtowanie koncentracji uwagi, pamięci mechanicznej, logicznego myślenia

- doskonalenie umiejętności cięcia nożycami

 

 ZIMOWA PORA

- określanie charakterystycznych cech zimowego krajobrazu

- zwrócenie uwagi na kolejność wkładania poszczególnych części garderoby oraz dostosowania ubioru do aktualnej pory roku – zimy

- poznanie właściwych zachowań podczas zabaw zimą

- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała, dostosowanie ruchów do treści słownej

- zapoznanie z utworami muzyki poważnej, kształcenie ekspresji muzycznej, inwencji twórczej i wyobraźni

- ćwiczenie słuchu fonematycznego

- kształcenie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji

 

KOCHAM BABCIĘ I DZIADKA

- kształtowanie świadomości własnej roli społecznej w rodzinie oraz ról innych członków rodziny

- budzenie szacunku dla wszystkich członków swojej rodziny, a szczególnie do osób starszych

- kształcenie umiejętności wypowiadania się na określony temat

- kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej

- wzmocnienie więzi rodzinnych

- rozwijanie aktywności muzyczno- ruchowej

- zachęcanie dzieci do interesowania się historią swojej rodziny, poświęcania czasu innym

 

ZWIERZĘTA ZIMĄ

- rozwijanie kompetencji językowych; zwracanie uwagi na poprawność wypowiedzi pod względem gramatycznym

- kształcenie umiejętności rozpoznawania wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce po charakterystycznych cechach wyglądu zewnętrznego poznanie ich zachowania, sposobu żywienia, zwyczajów, obserwacja wróbli – stałych mieszkańców naszego kraju

- zachęcanie do dokarmiania ptaków w okresie zimy

- utrwalenie nazw i wyglądu zwierząt leśnych, które nie zapadają w sen zimowy

- określanie położenia w przestrzeni, posługiwanie się pojęciami: na, pod, obok, w

- doskonalenie umiejętności kreślenia linii pionowych i ukośnych, zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie kredki oraz właściwy kierunek kreśleni /góra –dół, lewa – prawa/

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA GRUDZIEŃ 2024:

  1. CZEKAMY NA ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA!
  • Poznanie historii o św. Mikołaju.
  • Okazywanie wdzięczności za prezenty; zauważamy potrzeby ludzi biedniejszych.
  • Spotkanie ze św. Mikołajem w przedszkolu.
  • Wdrażanie dzieci do właściwego zachowania w czasie spotkania ze Św. Mikołajem w przedszkolu
  • Uświadomienie dzieciom wartości koleżeństwa, sprawiedliwości i dobroci
  • Dostarczanie dzieciom wzorów pięknej mowy poprzez literaturę: bajki, opowiadania, wiersze

 

2. ZIMA CORAZ BLIŻEJ

  • Prowadzenie obserwacji pogody oraz kształtowanie nawyku odpowiedniego dobierania stroju do pogody
  • Rozwijanie koncentracji, skupienia i wyobraźni podczas słuchania utworów literackich
    i muzycznych
  • Wykonywanie zadań rozwijających orientację na kartce papieru
  • Kształtowanie kompetencji matematycznych: rozwijanie umiejętności liczenia
  • Rozwijanie aktywności fizycznej poprzez zabawy ruchowe w sali i na powietrzu
  • Rozwijanie sprawności manualnych

 

3. W CAŁYM DOMU PACHNIE LASEM…

  • Wprowadzenie świątecznego nastroju.
  • Przybliżenie dzieciom tradycji świątecznych Bożego Narodzenia.
  • Estetyczne wykonywanie ozdób choinkowych, czynny udział w dekoracji drzewka świątecznego i sali.
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych
  • Integrowanie dzieci i ich rodzin z przedszkolem

 

4. ZBLIŻAJĄ SIĘ ŚWIĘTA

  • Wzmacnianie więzi emocjonalnej z rodziną oraz chęci aktywnego uczestniczenia
    w przygotowaniach do świąt
  • Wzbogacenie świadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń
  • Poznanie i utrwalenie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych w Polsce
  • Rozwijanie umiejętności wokalnych (słuchanie i wspólne śpiewanie kolęd)
  • Wzajemne okazywanie sobie uczuć i życzliwości
  • Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających liczeniu, posługiwaniu się liczebnikami głównymi i porządkowymi

 

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO WYCHOWAWCZE NA PAŹDZIERNIK 2024:

  1. JESIENNA POGODA
  • Określanie zmian zachodzących jesienią: ochłodzenie, częste opady, silny wiatr, krótkie dni, brak liści na drzewach
  • Rozumienie przemijającego czasu dzień i noc; utrwalenie nazw dni tygodnia
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania wg dwóch cech: przeliczania oraz porządkowania zbiorów
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich
  • Kształcenie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
  • Rozwijanie umiejętności zakładania odzieży i obuwia 

 

  1. KOLOROWA JESIEŃ
  • Dostrzeżenie zachodzących w przyrodzie zmian związanych z aktualną porą roku
  • Zwrócenie uwagi na specyficzny koloryt jesieni i bogactwo drzew parkowych i leśnych oraz na ich piękno;
  • Rozwijanie zmysłu obserwacji i zdolności porównywania
  • Wykorzystywanie darów jesieni do działalności matematycznej
  • Rozwijanie sprawności ruchowej
  • Rozwijanie sprawności małej motoryki

 

  1. WITAMINY HOP DO BRZUSZKA!
  • Poszerzanie wiedzy z dziedziny przyrody;
  • Rozwijanie poczucia estetyki i dokładności wykonania prac plastycznych;
  • Kształtowanie intuicji matematycznej;
  • Wyczulenie na regularność w najbliższym otoczeniu, powtarzanie i kontynuowanie rytmów;
  • Zapoznanie z wyglądem, budową, smakiem i zapachem warzyw oraz sposobami ich wykorzystania.

 

  1. JESTEM POMOCNY
  • Stwarzanie okazji do dobrych uczynków;
  • Zwrócenie baczniejszej uwagi na przejawy życzliwości, uczynności uprzejmości;
  • Inicjowanie działań wymagających współpracy i współdziałania;
  • Tworzenie miłej i ciepłej atmosfery sprzyjającej przyjaznym relacjom wśród dzieci;
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podany temat;
  • Doskonalenie świadomości schematu własnego ciała oraz umiejętności porównywania obiektów pod względem wielkości.